De wereld van werk is in transitie. De laatste jaren zijn bijvoorbeeld steeds meer kantoren ingericht voor ‘activiteit-gerelateerd werken’. En als gevolg van de ervaringen die zijn opgedaan tijdens de coronapandemie is ‘hybride werken’ momenteel sterk in opkomst. Maar wat doen mensen eigenlijk precies op hun verschillende werkplekken?
Het bevorderen van de gezondheid en het welbevinden van medewerkers in gebouwen (van kantoren tot zorggebouwen) krijgt in brede kring veel aandacht. De ervaringen met Frisse Scholen leren dat de leerprestaties van kinderen verbeteren als hun schoolgebouw een gezond binnenmilieu heeft. Laat dat zien dat het bevorderen van welzijn inderdaad noodzakelijk is? Of zijn de verwachtingen op dit gebied te hoog? Wat zouden organisaties concreet kunnen (of moeten) doen om het welbevinden of ‘werkgeluk’ van hun medewerkers te vergroten? HEVO legde vier stellingen voor aan vier experts.
Hoe kunnen we de organisatie zo inrichten dat we aantrekkelijk zijn en blijven voor bestaande en nieuwe medewerkers? Wat maakt mensen enthousiast over hun werk? Deze HR-vragen zijn met de huidige personeelstekorten in zo’n beetje alle branches prangender dan ooit.
Organisaties onderschatten vaak wat er komt kijken bij het verbouwen van een bestaand kantoor. Dat is de stellige overtuiging van Willem Adriaanssen en Mark van der Vliet van HEVO. Beiden spreken daarbij uit ervaring. Daarom pleiten ze voor een gestructureerde aanpak, waarbij ze vier fasen onderscheiden.
In tegenstelling tot de verwachtingen, blijkt uit data van Measuremen dat het kantoor minder sociaal werd na covid. Vergaderruimtes werden post-covid niet populairder dan werkplekken, ongeacht de daling van de gemiddelde bezettingsgraad. De analyse van de activiteiten in de vergaderruimtes en op de werkplekken bevestigde deze bevinding nog eens. Minder vergaderingen in de vergaderruimtes en werkplekken werden vervangen door meer individuele activiteiten zoals videoconferencing, bellen of reviewing. Het lijkt erop dat mensen vaker naar vergaderruimtes zochten om hun 'individuele sociale werk' te doen zo schrijft werkplekexpert Merlijn in zijn onderzoeksartikel waar hij de uitkomsten van hun uitgebreide meting duidt.
De eerste ‘Chief Hybrid Officer’ van Nederland. Zo presenteert Microsoft de recente benoeming van Shanna Bosmans, die zich gaat bezighouden met alles rondom de 3 P's: People, Places en Process. Maar wat houdt dat dan precies in? 'De focus verschuift steeds meer van medewerkersproductiviteit naar medewerkerservaring.'
Tijdens de coronapandemie bewogen Nederlanders gedurende de werkdag vanwege het thuiswerkadvies minder. Dit kwam met name door het wegvallen van actief woon-werkverkeer zoals fietsen of wandelen naar het werk. Nu de trend ontstaat om niet meer volledig terug te gaan naar werken op kantoor, lijkt deze beweegtijd daarmee structureel voor een deel te vervallen. Bied als werkgever dan ook ruimte om ook tijdens thuiswerkdagen te bewegen zo bepleit Noor Willemsen, Specialist beweegstimulering bij Kenniscentrum Sport & Bewegen.
Iedereen kent wel de customer experience (CX), de employee experience (EX) en de user experience (UX). En we hebben het steeds vaker over de Facility Experience (FX). Dat is de totale beleving van alle menselijke en digitale contactmomenten van klanten, gasten, medewerkers en gebruikers met de organisatie. We zijn tevreden als we aan de verwachtingen van de verschillende doelgroepen voldoen, maar om onderscheidend te zijn willen we die liefst overtreffen.
Om het inspirerende aanpassingsvermogen van bedrijven te vieren, reikt landelijk mobiliteitsplatform Zo Werkt Het op 14 juni de awards uit aan de beste Hybride Werkgevers van het Jaar! Deze campagne is een blijk van waardering voor organisaties die in het afgelopen jaar een stap verder zijn gegaan om het hybride werken een stuk makkelijker en leuker te maken voor hun werknemers.
Wat doen digitale bijeenkomsten met de creativiteit? In het gunstigste geval hetzelfde als fysieke bijeenkomsten. In het slechtste geval gaat de creativiteit achteruit zo blijkt uit onderzoek van Nature aldus de Volkskrant.