Robots moeten op de werkvloer als elektronische personen worden beschouwd en de werkgever moet dan ook sociale verzekeringspremies voor hen betalen. Dat staat in een voorstel dat de Progressieve Alliantie van Socialisten en Democraten in het Europees Parlement heeft geïntroduceerd zo meldt Express Business.
Slechte bereikbaarheid en dito humeur, het ontbreken van status-updates en chaotische processen. Wat zijn de 7 grootste missers van een servicedesk?
Maatpakken, dassen, mantelpakjes en pumps verdwijnen wereldwijd steeds meer van de werkvloer om plaats te maken voor hippe sneakers, spijkerbroeken en vrolijke shirts. Uit internationaal onderzoek van Regus onder 40.000 werknemers blijkt dat kleding op kantoor steeds informeler wordt.
Binnen vijf jaar is voor het uitvoeren van een baan ruim een derde aan nieuwe vaardigheden nodig, verwachten HR-managers. De personeelsbehoefte wordt er onvoorspelbaarder door. Dit is een grote kans voor flexibiliteit: het betekent dat er vaker een match gemaakt moet worden en dat matchen bovendien moeilijker wordt. Dit en meer staat in het rapport Mens en machine in de flexbranche van ING Economisch Bureau.
Veel organisaties in Nederland zijn actief op zoek naar andere manieren van werken. Maar het blijkt in de praktijk lastig om oude werkwijzen en gewoonten los te laten. Onderzoek van Ricoh Nederland geeft aan dat slechts 20 procent van de Nederlandse medewerkers een positieve cultuur en een stimulans van zijn werkgever ervaart om ook echt op een andere – niet traditionele – manier te werken.
Hoewel zelfroosteren de laatste jaren populairder is geworden als onderwerp, zijn er nog maar een paar organisaties die daadwerkelijk de stap hebben gezet om het te implementeren. Olympia, Pathé en ProRail introduceerden en implementeerden zelfroosteren in hun organisaties. In dit artikel geven zij u 5 pijlers om het zelfroosteren met succes te adapteren in uw organisatie.
De ontwikkelingsstadia van de facilitaire organisatie zijn te typeren aan de hand van de vier bouwstenen: de mate van uitbesteding, de rol van opdrachtgever-opdrachtnemer, de splitsing van de productie- en de regiefunctie en de mate van sturing en beheersing. Een dergelijke indeling in ontwikkelingsstadia biedt goede handvatten om de facilitaire functie optimaal te kunnen inrichten.
Persoonlijke inbreng in de dienstverlening, hospitality en klantcontact worden steeds belangrijker voor FM om toegevoegde waarde te bieden voor de organisatie. Dit vergt steeds meer 'soft skills' van facilitaire medewerkers.
Traditionele kantoorplekken staan onder druk en thuiswerken, cubicles en betaalde flexplekken rukken op. Juriaan van Meel reisde gedurende drie jaar de wereld over om hedendaagse werkplekken te bestuderen; hij ontdekte 10 verschillende soorten werkplekken. Van Meel deed zijn onderzoek voor het Centre for Facilities Management van de Deense Technische Universiteit; het boek Workplaces Today is het resultaat.
Iedereen ervaart het. De wereld verandert snel en er zullen de komende tijd nog veel meer veranderingen op ons af komen. De indrukwekkende impact op ons dagelijks leven van het internet zal mogelijk door robotisering en virtual reality toepassingen nog worden overtroffen. Tegelijk moeten we ons afvragen hoe de mens als individu en in sociaal verband hiermee omgaat. Hoeveel mensen kunnen die stormachtige ontwikkelingen aan en kunnen productief blijven in deze en de komende tijd?