Omdat de werkprocessen van ICT en FM veel op elkaar lijken, worden deze gebieden steeds vaker in één adem genoemd. Beiden zijn ondersteunend van aard, ze moeten vlekkeloos verlopen maar worden veelal als niet bedrijfskritisch beoordeeld. Verschillende ontwikkelingen lijken eraan bij te dragen, dat ICT en FM dichter naar elkaar toe groeien.
De HR-afdeling heeft te maken met een divers kleurenpalet aan medewerkers, van babyboomers tot aan Generatie Z. Om alle generaties op de werkvloer tevreden te stellen is het essentieel dat HR meebeweegt met de continu veranderende werkomgeving. Dit vergt een heruitvinding van HR.
Wat vroeger slechts een eenvoudige doorgang voor gasten en feitelijk een ondergeschoven kindje van het hotel was, herken je vandaag de dag niet meer terug. De hotellobby’s van tegenwoordig zijn multifunctioneel en hebben zich door de jaren heen ontwikkeld van eenvoudig incheckpunt tot het kloppend hart van een hotel. Hoe bijzonder is uw ontvangst? Laat u inspireren door onderstaande bijzondere hotellobby’s.
De virtuele werkvloer krijgt een geheel nieuwe betekenis door de introductie van Virtual Reality (VR). Zoals bij alle technologische innovaties wordt de impact die VR in de werkpraktijk zal gaan hebben aan de ene kant bejubeld door de ‘believers’ en aan de andere kant sceptischer benaderd door meer kritische deskundigen.
Er is niet één model voor iedere organisatie te geven; de vorm en het takenpakket van de servicedesk varieert per organisatie. Een servicedesk kan alleen een bijdrage leveren aan de kwaliteit als bij de opzet de klant en haar verwachtingen als uitgangspunt zijn genomen. Onderstaand stappenplan is echter wel een goede leidraad. Het onderstaande zeven stappenmodel biedt houvast bij het opzetten en invoeren van een servicedesk.
Een door internet gegenereerde informatielaag die wordt geprojecteerd op de wereld om u heen, dat is de kern van augmented reality (AR). Er zijn steeds meer toepassingen beschikbaar (niet alleen Pokémon Go!). Wat zijn de mogelijke voordelen voor uw werk als HR-professional?
De hype rondom de populaire smartphone game Pokémon Go opent volgens kenners de markt voor augmented reality. Alleen al in de maand februari werd meer dan een miljard dollar geïnvesteerd in virtual reality technologie, meer dan in heel 2015. Wat betekent de opkomst van deze technologie voor de werkvloer van morgen?
Iedere organisatie bepaalt haar eigen kritieke prestatie-indicatoren (key performance indicators of KPI's). Hoe bepaal je vanuit FM de juiste KPI's en welke eisen worden hieraan gesteld?
Welke trends zijn de komende jaren van invloed op de werkplek? Wat zijn de voordelen voor de medewerker? En wat zijn de keerzijden van deze ontwikkelingen?
We kunnen nog lang niet alle mogelijkheden van dit Internet of Things (IoT) overzien maar weten inmiddels één ding zeker: het zal ons leven en werken ingrijpend veranderen. Wat betekent dat voor de HR-professional?