Generatie Y: een veelbesproken generatie, geboren tussen 1980 en 2001. Als we Google erop naslaan, zien we uiteenlopende berichten. Negatieve titels als ‘Generatie Y is ramp voor werkgevers’ en ‘Generatie Y is best een verwende generatie’ passeren de revue. Maar is het nou echt zo erg gesteld met deze jonge generatie? Nee, want deze groep weet precies wat ze wil. En door daar als werkgever op in te springen, kan je er juist veel uithalen. Met deze drie tips ligt het binden van de dynamische generatie Y, binnen handbereik.
In hoeverre is het mogelijk om het herstel van de werk/privébalans te bewerkstelligen door te kijken naar de invloed van de kantooromgeving op de gezondheid en het geluk van medewerkers? Ontwerpbureau D/DOCK ontwikkelde hiervoor het concept Healing Office®. Partner Coen van Dijck en Anicee Bauer, omgevingspsycholoog, over hun eerste bevindingen.
Hospitality, gastvrijheid, hostmanship, klantbeleving, gastgerichtheid, klantvriendelijkheid. Wat is het, wat is het verschil, wat zijn de overeenkomsten? Vraag het tien mensen en je krijgt tien verschillende antwoorden.
Europese middelgrote bedrijven ervaren flinke concurrentie van startups. 24 Procent van deze bedrijven in Europa noemt startups als hun grootste concurrent, in Nederland vindt een kwart van de middelgrote ondernemingen dit. Dat blijkt uit onderzoek door Ricoh.
Zien, horen, voelen, proeven en ruiken; we nemen voortdurend waar. Ieder op zijn eigen unieke manier. Maar hoe kun je gebruik maken van zintuigen voor de beste klantervaring?
Consumenten zijn in hun privéleven gewend om op ieder moment tussen verschillende diensten te switchen. Op het werk hebben ze deze mogelijkheid echter niet. Oude systemen en handmatige processen hebben een grote impact op de werkdruk en werkgevers verspillen de potentie van werknemers die een groot deel van hun dag bezig zijn met het beantwoorden van e-mail zo blijkt uit onderzoek.
Het traditionele kantoorgebouw staat steeds meer onder druk omdat werk steeds flexibeler, digitaler en mobieler wordt. Wat te doen met al die verouderde kantoorgebouwen? Het meest productieve antwoord zou zijn om ze 'adaptief' te hergebruiken, als appartementen, zorginstellingen, data centra, ateliers of hotels. In dit artikel enkele voorbeelden van zogenoemde Recycled offices.
Hoewel de afdelingen Human Resource Management (HRM) en Facility Management (FM) elkaar vaker op zouden moeten zoeken, blijft er een ‘grijs gebied’ bestaan tussen de ondersteunende afdelingen. In dit grijze gebied blijven taken liggen en bestaat onduidelijkheid over wie deze taken moet oppakken. Door HRM en FM optimaal op elkaar af te stemmen, moet dit grijze gebied verdwijnen. De activiteit die aan deze afstemming is gekoppeld is Human Facility Management.
Een RFP staat voor Request for Proposal (RFP). Dit is simpelweg een offerte-aanvraag. Het opstellen van een RFP voor outsourcing is een intensief proces waarbij verschillende disciplines betrokken dienen te worden. Hierbij kan gedacht worden aan materiedeskundigen, inkoop, mensen uit het operationele proces, juristen, HR en management/directie. Maar waaruit bestaat een RFP?
Vanaf 1 april 2017 gaan strengere eisen gelden voor luchtkwaliteit en ventilatie in bestaande gebouwen. Dit houdt in dat bestaande locaties moeten voorzien in een goed systeem van toe- en afvoer van lucht in verblijfsruimtes. Er wordt een capaciteit van ten minste 3,44 liter verse lucht per persoon per seconde vereist.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling