Ben je het jaar begonnen met nieuwe medewerkers in je organisatie? Een goed onboardingstraject is van groot belang voor zowel je nieuwe medewerker ols de organisatie. Het heeft een positief effect op de binding tussen de medewerker en de organisatie en dat is belangrijk, zeker in tijden van arbeidskrapte.
De opkomst van het hybride werken tast menige bedrijfscultuur aan. Vijf signalen geven aan wanneer de sleet erop zit.
Om een cultuur en employee experience te creëren die voldoen aan de wensen en behoeften van hybride en asynchroon werkende medewerkers is een nieuwe aanpak nodig. Uit onderzoek van Microsoft's Work Trend Index blijkt dat er drie cruciale punten zijn waarop organisaties hun mensen kunnen helpen zich aan te passen aan de nieuwe manier van werken.
Onze wereld is veranderd; hybride werkvormen hebben het belang van locatie verminderd, waardoor werknemers meer keuze hebben uit potentiële werkgevers. Niet langer is nabijheid en bereikbaarheid van een werkgever een belangrijke voorwaarde voor werknemers om ergens te gaan werken. Dat betekent ook dat de concurrentiestrijd om talent is veranderd. Het aantrekken en behouden van professionals hangt steeds meer af van het vermogen van een organisatie om een geweldige werknemerservaring te leveren, ook wel Employee Experience of EX genoemd.
De wereld van werk is in transitie. Als gevolg van de ervaringen die zijn opgedaan tijdens de coronapandemie is het momenteel ‘hybride werken’ wat de klok slaat bij veel organisaties. Maar wat doen mensen eigenlijk precies op hun verschillende werkplekken? In het Nationaal Onderzoek ‘Activiteiten op het werk’ brengt het Delftse kenniscentrum Center for People and Buildings (CfPB) dat in kaart. “We zoeken daarvoor deelnemers, veel deelnemers”, zegt CfPB-onderzoeker Maaike Niekel.
Een ruime meerderheid van de bedrijven in Nederland heeft inmiddels afspraken over hybride werken gemaakt. Maar het kiezen van de geschikte werkvorm blijkt een moeilijke opgave. Een pasklare oplossing is er niet. Hierbij een voorzet met 6 vormen van hybride werken.
Tijdens de coronacrisis nam het hybride werken ineens een vlucht. Nu medewerkers weer naar kantoor mogen, zoeken organisaties naar de geschikte vorm van structureel hybride werken. Die transitie vergt een gedegen voorbereiding, weet onderzoeker Wouter Smit. Hij helpt organisaties op weg in vijf stappen.
Lastiger dan het lijkt, het hybride werken invoeren in een organisatie. Psycholoog en organisatiedeskundige Wouter Smit doet met het Work Lab, een onderzoeksgroep binnen de Hogeschool van Amsterdam, sinds de coronatijd onderzoek naar hybride werken in Nederland. Daarnaast begeleidt hij met deze onderzoekers teams bij het invoeren van hybride werken. Zijn ervaringen leveren een aantal interessante lessen op.
Hybride werken werkt tot op zekere hoogte. We werken inmiddels bijna allemaal plaatsonafhankelijk. Tijdonafhankelijk echter nog bijna niet. Dat beperkt de ruimte voor eigen regie en solowerk. Het patroon doorbreken en asynchroon gaan werken is geen eenvoudige transitie, maar wel één die zorgt voor effectievere en efficiëntere bijeenkomsten dankzij betere voorbereiding én meer eigen regie over de resterende werktijd.
Medewerkers zouden op kantoor over 10-12m² per persoon moeten beschikken. Dat zegt de British Council for Offices in een nieuw rapport. Volgens het rapport kan het toewijzen van meer kantoorruimte per persoon de productiviteit en het welzijn van medewerkers verbeteren en helpen om de energie- en CO2-reductiedoelstellingen te halen.