Door robotisering en digitalisering gaat administratief werk grotendeels veranderen en deels verdwijnen. Ook ontstaan er nieuwe banen. Op de werkvloer zie je straks drone-verkeersleiders, data-gijzeling experts en staat Google Assistant je te hulp. Tijdens de administratieve CrossOver nemen administratief medewerkers van tien verschillende organisaties het heft in eigen handen – zij laten zien hoe zij zich klaar maken voor de toekomst.
Het thema Robotisering staat op de 21ᵉ plaats van de HR-prioriteitenlijst. Dit terwijl technologische ontwikkelingen, zoals automatisering en robotisering, verstrekkende gevolgen hebben voor werkprocessen en de arbeidsmarkt. Functies verdwijnen, nieuwe functies verschijnen en personeel heeft andere vaardigheden nodig.
Wat is de basis van een goede klantervaring en klantbeleving? Zes universele karakteristieken liggen hieraan ten grondslag.
In een voorbereiding op een trainingstraject rondom gastvrijheid had ik laatst een interessante discussie. De managers dachten door te benoemen hoe belangrijk gastvrijheid voor de organisatie is en waarom gastvrijheid zo leuk is, de medewerkers wel in beweging te krijgen. “Gastvrijheid is toch leuk? Het geeft je passie en plezier in je werk. Je geeft aandacht, maar krijgt er ook aandacht en waardering voor terug!” Maar… als gastvrijheid zo goed en leuk is, hoe komt het dan dat gastvrijheid geen constante factor is?
Een robot die medewerkers traint in het voeren van slechtnieuwsgesprekken? Science fiction of werkelijkheid? Het is dichter bij dan u denkt, want op het hoofdkantoor van de Rabobank wordt al volop geëxperimenteerd met robots voor trainingsdoeleinden.
Medewerkers op werkplekken met goede digitale faciliteiten zijn productiever én gemotiveerder dan collega's in werkomgevingen met minder ondersteunende technologie. Bovendien zijn zij meer tevreden over hun werk en voelen ze zich beter.
Waarom is het belangrijk dat organisaties werken aan hun purpose, hun bestaansrecht voor zowel klanten als medewerkers? En in hoeverre draagt een sterke purpose bij aan werkgeluk? In deze video gaat Leslie Groen van Happi at work hierover in gesprek met Maartje Wolff, co-founder van Happy Office en spreker op het seminar 'Beter presteren door werkgeluk'.
Werk gaat veranderen, daar is iedereen het over eens. De komende tien jaar zullen compleet anders zijn dan de laatste vijftig en sommigen hebben het zelfs over een vierde industriële revolutie. Deze veranderingen betekenen dat werknemers andere vaardigheden nodig zullen hebben om hun werk te kunnen blijven doen.
Na jarenlang gesproken te hebben over disruptie, zetten executives hun woorden nu om in daden. Bij 96% van de Nederlandse bedrijven is innovatie één van de belangrijkste agendapunten, zo blijkt uit het Global Talent Trends Study – Unlocking Growth in the Human Age onderzoek van Mercer.
Skyscrapers helpt young professionals om hun loopbaan een vliegende start te geven. De organisatie scout, traint en plaatst ‘Skyscrapers’ voor haar opdrachtgevers. Uitgangspunt is ‘DNA boven CV’ en dat slaat aan, zegt oprichter Tim Berendsen: “80 Procent gaat na het traineeship van 1 jaar ook daadwerkelijk bij de opdrachtgever in dienst.”