Het aantal robots, ook wel digitale werknemers genoemd, krijgt niet alleen een steeds groter aandeel in het personeelsbestand, maar groeit zelfs tot meer dan 50% van de werknemers. Dit wijst op een fundamentele verschuiving in de richting van verregaande samenwerking tussen mens en machine zo blijkt uit wereldwijd onderzoek naar de toekomst van werk, uitgevoerd door onderzoeksbureau IDC.
De slimme spraakassistenten Siri, Alexa en de Google Assistant zijn ondertussen het nerd stadium wel ontgroeid. En in het dagelijkse leven komen we op steeds meer plaatsen spraakrobots tegen, vooral aan de telefoon. Maar is spraaktechnologie iets waar HR al serieus rekening mee moet houden?
Nieuwe technologieën zorgen voor veranderende wensen van medewerkers ten aanzien van hun werkomgeving. Echter, in vergelijking met andere vastgoedsectoren loopt de kantorenmarkt achter in het implementeren van deze nieuwe technologieën. Wat verwachten werknemers van hun werkomgeving? In het Savills What Workers Want onderzoek vroeg de vastgoedadviseur 11.000 Europese kantoormedewerkers welke vijf technologische innovaties leiden tot disruptie van de werkomgeving. Els van Bronckhorst, Head of Occupier Services, licht de 5 grootste trends uit het onderzoek toe:
Steeds meer mensen werken in een 'activiteitgerelateerde' werkomgeving, waar ze geen vaste plek hebben, maar flexibel gebruik kunnen maken van verschillende soorten plekken. Het is een prima concept, maar de uitvoering laat helaas vaak te wensen over. Dit blijkt uit twee wetenschappelijke studies die onlangs werden gepubliceerd in het Journal of Environmental Psychology, als onderdeel van het promotieonderzoek 'De psychologie van de flexplek' van Jan Gerard Hoendervanger, senior onderzoeker bij het Kenniscentrum NoorderRuimte van de Hanzehogeschool Groningen en hogeschooldocent bij het Instituut voor Bedrijfskunde.
Uit onze onderzoeksresultaten blijkt dat de gemiddelde bezettingsgraad van de werkplek zo’n 45 procent is. Zijn moderne organisaties in staat om deze hoeveelheid van ongebruikte ruimte te financieren en verantwoorden? Bedrijven overwegen in toenemende mate het delen van de werkplek door te voeren binnen de kantooromgeving. Hiermee houden zij niet alleen rekening met de financiële kant van het verhaal, maar grijpen zij ook de mogelijkheid aan om vrije ruimte op een betere manier te benutten.
Flexibele kantoorruimte huren. Dat was tot voor kort toch iets voor zzp’ers? Klopt, maar nu omarmen ook steeds meer grotere bedrijven deze vorm van huisvesting on demand. Waarom is dat zo, en wat zijn de voor- en nadelen van flexkantoren? “We willen niet meer alleen onszelf tegenkomen.”
Facility managers spelen een cruciale rol bij de verduurzaming van de gebouwde omgeving en het realiseren van de klimaatdoelen en ze willen die rol ook pakken. Zo bleek bij het FMN voorjaarscongres ‘Connect XL: Op weg naar Parijs – de rol van facility managers in onze klimaatopgave’ dat FMN samen met CFP Green Buildings organiseerde.
De steeds grotere rol voor technologie en complexere vraagstukken vereisen een andere manier van (samen) werken. Eén van de oplossingen is starten met agile werken. Ondersteunende diensten als FM, HR en IT ervaren echter dagelijks dat agile werkende teams andere faciliteiten en ondersteuning vragen en dat de veranderende wensen in veel gevallen niet matchen met het huidige beleid of concept. Enkele inzichten uit de praktijk.
Bijna zes jaar geleden verhuisde Douane Schiphol Cargo naar locatie ‘The Outlook’, kortweg Outlook’. De verhuizing betekende ook de keuze voor een nieuw concept, het salonkantoor. Een veelbelovend concept volgens Wim Pullen, directeur van het Center for People and Buildings, vanwege het juiste evenwicht tussen een open en gesloten kantoor (gebouwlayout) en tussen flexibele en toegewezen plekken (gebruik).
De focus op de klant wordt steeds belangrijker voor FM. Het staat op plek 2 in de top 10 trends van het tweejaarlijkse onderzoek van Twynstra Gudde en Facility Management Nederland (FMN). De toenemende focus brengt uitdagingen met zich mee. De grootste is inzicht, de wens van de klant inzichtelijk maken en deze voorspellen. Ook betrokkenheid scoort hoog, medewerkers in de facilitaire organisatie klantgerichter laten denken. Evenals verwachtingsmanagement, het communiceren van de (on)mogelijkheden van de dienstverlening.