Terug naar kantoor, maar hoe? Wie mag wel naar kantoor en wie niet? En wanneer? En hoe monitor je dat? Hoe richt je het zo in dat het ook te doen is? Tijdens de rondetafel over de eerste ervaringen met het 1,5 meter kantoor op het online event Tomorrow@work ging Jordie van Berkel, Facilitair veranderspecialist van F-Fort in gesprek met Marlene Sybrandy van ABN AMRO, Frency Thijs van Radboud UMC en Willem ter Voert van de Provincie Gelderland.
De werkomgeving is groter dan alleen het kantoor. Dat hebben alle thuiswerkers in de afgelopen maanden wel ervaren. Maar het is een onderbelicht HR-instrument. Want de werkomgeving heeft de kracht om een waardedrager voor de organisatie te zijn, die de betrokkenheid en productiviteit van de medewerkers stimuleert. Ook in corona-tijd!
Om veranderingen succesvol door te voeren is goede communicatie met medewerkers essentieel. De basis van efficiënte communicatie is altijd een communicatie- en HR strategie die stapsgewijs omschrijft wat er moet gebeuren om te zorgen dat (potentiële) medewerkers kunnen en willen bijdragen aan de doestellingen van de organisatie. Maar behalve die strategie is er meer nodig om daadwerkelijk succesvol te zijn: goede content. Communicatiestrateeg Lyn Spooner bij PROOF deelt haar ervaringen.
De meeste medewerkers hebben na drie maanden thuiswerken een eigen modus daarvoor gevonden, volgens de laatste cijfers van de corona engagement monitor van Motivaction’s label voor arbeidsmarktonderzoek Sparkey en communicatiebureau PROOF. Ruim de helft van de ondervraagden (56%) geeft aan ook na corona vaker thuis te willen werken. Hierin schuilt precies het gevaar aldus Bea Aarnoutse van PROOF: ‘Iedereen richt op dit moment op zijn eigen manier het werk in en is allang blij als dat een beetje goed gaat in dit nieuwe normaal. Maar daardoor drijven we af van gezamenlijke organisatiedoelstellingen.’
Op de website Coronaworkarounds.nl staan tal van praktische werkgerelateerde oplossingen om slim om covid-19 heen te werken. Maar baaningenieur Dr. Luc Dorenbosch vindt dat het ook tijd wordt voor innovaties vanuit HR, die meer intelligente antwoorden geven op corona-challenges. En die moeten komen vanuit de herinrichting van taken of het creëren van nieuwe taken.
Onno Willemse heeft een aanpak om grip te krijgen op de werkomgeving in de 1,5 meter maatschappij, die nog wel even zal blijven bestaan. En het liefst ziet hij daar structurele veranderingen uit voortkomen. Drie stappen naar de werkomgeving als belangrijke waardedrager.
Als er één ding zeker is, is het wel dat er de afgelopen tijd veel veranderd is. We hebben het met z’n allen over 'het nieuwe normaal', maar wat betekent dit voor gastvrijheid en hoe ga jij hier jouw plek in vinden? Hoe zorg je ervoor dat jouw werknemers of collega’s straks weer op een fijne manier kunnen terugkomen naar kantoor of de werkvloer? En hoe zorg je ervoor dat jouw gasten of klanten straks nog bij je terugkomen? Kortom, hoe pas jij jouw organisatie aan om in het nieuwe normaal de verwachting van je gast te overtreffen?
Voor HR-managers, werkplekstrategen, FM- en vastgoedmanagers is dit een waanzinnig interessante tijd. Op de korte termijn is het natuurlijk belangrijk om medewerkers perspectief te bieden dat ze op een veilige manier weer terug naar kantoor kunnen. Maar voor de middellange termijn is het belangrijk je huiswerk goed te doen in plaats van de strategie te bepalen op basis van generieke onderzoeken en anekdotisch bewijs over thuiswerken.
In een paar maanden tijd kan de wereld compleet veranderen. Sinds maart zijn we in de ban van een pandemie, hebben we een ‘intelligente’ lockdown achter de rug, worden meer dan 2 miljoen werknemers in ons land door de overheid gesubsidieerd en is de arbeidsmarkt radicaal veranderd. En niemand die het eind vorig jaar zag aankomen. Voor wie bekend is met het fenomeen van de zwarte zwaan: dit is er een.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling