Kantoorpersoneel gaat straks - na corona – gemiddeld een kleine twee dagen per week thuiswerken zo blijkt uit een onderzoek in zes Europese landen door RaboResearch. In Nederland komt dat neer op één dag per week extra dat werknemers niet op of in de buurt van kantoor lunchen, vergeleken met vóór corona. Dit betekent een potentiële omzetderving van ruim EUR 400 mln voor bedrijfscateraars en broodjeszaken in en rondom kantoren.
Hoe zorg je ervoor dat medewerkers een optimaal ondersteunende werkomgeving binnen de organisatie beleven en ervaren? Met de Employee Experience methode kun je de waarden, drijfveren en behoeften van medewerkers in kaart brengen en vertalen naar eventuele aanpassingen in de inrichting van het kantoor.
De coronacrisis heeft de toegevoegde waarde van facilitair management aangetoond. Kantoren veranderen blijvend en de kwaliteit van de werkplek krijgt alle aandacht. Vooral de manier van werken van een organisatie, flexibiliteit en efficiënt ruimtegebruik bepalen de inrichting van de werkplekomgeving steeds meer.
Over het algemeen zijn werknemers positiever over de nieuwe werksituatie dan zakelijke beslissers. Een derde (33%) van de werknemers ziet helemaal geen of slechts enkele merkbare uitdagingen die gepaard gaan met werken op afstand. Zakelijke beslissers maken zich meer zorgen, met name over de praktische aspecten die komen kijken bij het remote werken.
Al gaan de besmettingscijfers nog niet de goede kant op, dankzij de vaccins is er wel licht aan het eind van de tunnel. Straks kunnen we, na ruim een jaar voornamelijk thuiswerken, dus terug naar het werk. Wat kun je als leidinggevende bijdragen om dit proces in goede banen te leiden?
Thuiswerken en digitaal vergaderen blijft, ook als we weer alle dagen naar kantoor mogen. Hierdoor is minder kantoorruimte nodig. Zegt een derde van de ondernemers zo blijkt uit de maandelijkse bedrijvenmonitor van Interpolis aldus BNR.
Bijna alle thuiswerkers (97%) willen ook als de kantoordeuren weer wijd open staan vanuit huis blijven werken. 9% wil volledig vanuit huis blijven werken – 88% kiest liever voor een hybride 50-50 model. Het gemis van real life formele en informele contactmomenten met collega’s is nog steeds groot, maar is sinds november niet verder toegenomen. Overall hebben thuiswerkers een werkmodus gevonden waar ze in lijken te berusten. Een groeiend aantal thuiswerkers maakt zich zorgen over de mogelijke verplichting om in de toekomst weer op kantoor te moeten zijn, vooral om vergaderingen bij te wonen.
Een miljoen thuiswerkers is ontevreden over de financiële compensatie die de werkgever biedt voor de kosten die zij maken. Daarnaast is 21% ontevreden over de hulp die geboden wordt bij het creëren van de ideale thuiswerkplek. Dit blijkt uit de Thuiswerk Monitor, een grootschalig onderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 3.000 Nederlanders in loondienst.
Pre-corona werkten ambtenaren van de rijksoverheid gemiddeld 5 uur in de week thuis. Na de coronacrisis willen ze dit graag uitbreiden naar 15 tot 20 uur, ongeveer de helft van de week. Dat blijkt volgens NRC uit onderzoek van het Center for People and Buildings (CfPB) onder ongeveer 40.000 ambtenaren.
Hybride werken is het gedeeltelijk thuis en op kantoor werken. Het type werk is daarbij leidend. Het online congres 'Hybride werken' van F- en HR-Academy ging in op de wisselwerking tussen deze hybride manier van werken en beleid en uitvoering. Een terugblik op de eerste dag van het event.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling