Neuroscientist Marcia Goddard (Brain Matters) spreekt op de HR Expo op 7 oktober over cultuur en welzijn in een hybride wereld als uitdaging voor werkgevers. "We moeten toe naar een gevoel dat het ok is dat het niet ok is."
Steeds meer organisaties hebben teams met medewerkers die duizenden kilometers uit elkaar zitten. En steeds meer organisaties worstelen met hun ambities voor een succesvolle digitale transformatie. Twee actuele thema’s die beide in het teken staan van succesvol onderling samenwerken. Beide vragen om het creëren van hechte teams. Hoe doe je dat?
De slagingskans van hybride werken (waarbij werknemers deels op kantoor en deels thuis werken) hangt af van de samenwerking tussen collega’s. Dat blijkt uit een onderzoek door employee-feedbackspecialist Effectory onder meer dan 400.000 werknemers van Nederlandse bedrijven. Hierin geeft 63 procent aan dat het hybride werken een grotere kans van slagen heeft als de samenwerking goed is.
De zo belangrijke informele ontmoeting met collega’s aan de koffiebar en in de kantine werd tijdens de coronapandemie vaak gemist. Dat is een belangrijke constatering, want informele communicatie draagt op allerlei manieren bij aan een succesvolle en goed lopende organisatie. Hoe zorgen we in de nieuwe hybride werkelijkheid dat die informele communicatie op peil blijft?
Langzaamaan gaan steeds meer kantoren (deels) open. Dat is even wennen, ook voor organisaties die nu moeten beslissen hoe het flexibele werken vorm krijgt als straks alle coronarestricties zijn opgeheven. Welke lessen trekken bedrijven uit het massale thuiswerkexperiment van de afgelopen anderhalf jaar? Recruitmentorganisatie Robert Walters vroeg meer dan 400 bedrijfsleiders en ruim 800 professionals wereldwijd welke veranderingen zij verwachten na de coronapandemie.
In 2012 heeft Draaijer+partners onderzoek gedaan naar de werkomgeving van de toekomst, destijds was die toekomst 2020. In het blog van Jan Joost Flim kan je teruglezen wat er van die verwachtingen is uitgekomen. Momenteel zijn er redenen genoeg om weer opnieuw onderzoek te doen naar de werkomgeving van de toekomst. Gaby Nijland deed dit jaar haar afstudeeronderzoek bij draaijer+partners en onderzocht voor ons de toekomst: de werkomgeving van 2030.
Vanaf 1 januari 2022 mag u in uw bedrijf geen rookruimte meer hebben. Deze maatregel vloeit voort uit het Nationaal Preventieakkoord van 23 november 2018. In dit akkoord is een pakket aan maatregelen en acties afgesproken met het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties om in 2040 een rookvrije generatie te realiseren.
Hoe regel je als werkgever de bezetting van de werkplek als je mensen vaker thuis willen werken? Wat doe je met de vrijgekomen ruimte in je kantoorpand wanneer er op een bepaald moment veel minder medewerkers aanwezig zijn?