Vandaag is het Blue Monday. En ook nog een (gedeelde) lockdown. Dit stelt werkgevers voor een behoorlijke uitdaging om hun medewerkers gemotiveerd en blij te houden. Want fysieke ontmoetingen zijn juist cruciaal zo blijkt uit diverse ondezoeken. Je collega’s face-to-face zien zorgt voor een betere onderlinge band en vermindert het gevoel van sociale isolatie. Effectory deed daarom onderzoek naar de behoeften die medewerkers hebben om zich te kunnen ontspannen in deze uitdagende tijd, zodat het Blue Monday-virus geen vat krijgt op je medewerkers.
Om als organisatie integraal te verduurzamen is draagvlak en betrokkenheid vanuit medewerkers cruciaal. Maar hoe creëer je die? Vanuit mijn interesse in omgevingspsychologie deel ik in dit artikel hoe je onbewust duurzaam gedrag bij medewerkers kunt stimuleren.
Uit het Facilitair Duurzaamheidsonderzoek 2021 van VFM blijkt dat 1 op de 3 facilitaire aanbieders een Duurzaamheidsmanager of -afdeling heeft. Een relatief nieuwe functie. Wat houdt de functie van Duurzaamheidsmanager in en hoe ziet een dag eruit? Naar aanleiding van het 'Facilitair Duurzaamheidsonderzoek 2021' ging VFM in gesprek over duurzaamheid met enkele facilitaire aanbieders. In dit interview geeft Marloes van der Have, Manager Corporate Social Responsibility bij Sodexo, een inkijkje in haar functie.
Als het aan het kabinet ligt moeten grote werkgevers de CO2-uitstoot van het woon-werkverkeer en zakenreizen van werknemers gaan bijhouden. Dit om de klimaatdoelen te halen. Werkgevers vrezen voor extra lastendruk zo bericht Het FD.
Het kantoor moet bij hybride werken worden afgestemd op de werkzaamheden van dat moment. Dat roept vragen op! Moeten we in onze organisatie allemaal hybride werken of zijn er uitzonderingen? Bedrijven veranderen hun werkplekconcepten! Wat is een goede (werkplek-)inrichting? En welke motivaties spelen daarbij een rol?
De ingebruikname van kantoorruimte in 2021 is uitgekomen op 1.040.000 m2. Dit is een stijging van 9% ten opzichte van 2020, het jaar waarin de kantooropname als gevolg van de COVID-pandemie daalde en de functie van het kantoor als werkplek onder vuur lag. Tegen de initiële verwachtingen van 2020 in, zijn kantoorgebruikers inmiddels volop bezig met verhuizingen en oriëntatie op nieuwe kantoorruimte.
Zo’n 70 procent van de Nederlandse werknemers heeft een werkplek die nog altijd niet goed is toegerust op werken vanuit huis. Nu thuiswerken sinds eind november weer de norm is, is het digitale thuiswerkverkeer met een derde toegenomen. Toch zitten nog altijd veel werknemers dagelijks zonder bureaustoel, tweede scherm of fatsoenlijk bureau. Ook ondervindt een deel technische problemen bij het thuiswerken, bijvoorbeeld door een haperende verbinding.
Bij Triodos Bank kiezen ze ervoor om ook na de coronapandemie deels thuis te blijven werken. Dat betekent dat op kantoor minder vierkante meters nodig zijn. Maar hoe gaat dat eruitzien? 'Het is niet langer alleen maar willen, het is nu ook moeten geworden.' Een interview met hoofd HR Alied Nijdam en Robin Eman, hoofd facility management.
Jessica van Hees heeft ruime ervaring met strategische veranderopdrachten in FM. Bij Action wachtte haar een fikse uitdaging. Ze vertelt over de combinatie tussen operationeel leidinggeven en verandermanagement, het belang van transparantie en de bijzonderheden van facility management in een logistieke omgeving. 'Veranderen zonder gedoe is onmogelijk. Je moet gedoe juist omarmen!'
Bedrijven moeten nog steeds erg wennen aan hybride werken maar het merendeel is om, vooral in de Randstad. Bijna de helft (47%) denkt dat hybride werken een blijvend fenomeen is. Dit gaat met name over de grotere bedrijven (vanaf 50 werkzame personen). Relatief veel bedrijven in Noord-Brabant, Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland denken dat hybride werken blijvend is. Dit in tegenstelling tot Drenthe, Zeeland en Friesland. Dit meldt KVK op basis van de zojuist verschenen Conjunctuurenquête Nederland.