De digitalisering in HR is vooral gericht op het vereenvoudigen van het werk van de HR-afdeling, maar niet zozeer dat van werknemers. HR-afdelingen zijn voornamelijk digitaal volwassen wanneer het aankomt op transactionele processen die de werkdruk verminderen. Beheersystemen wegen op die manier veel zwaarder dan meer werknemersgerichte oplossingen. Ondertussen proberen HR-techproviders te voorzien in de onbeantwoorde wensen van werknemers.
‘Tweederde van de bedrijven heeft al afspraken gemaakt over het hybride werken. Bedrijven hebben vooral behoefte aan goede voorbeelden. Extra regels zijn niet nodig.’ Dat is kort samengevat de strekking van een nieuw onderzoek naar hybride werken onder kleine en grote bedrijven van VNO-NCW en MKB-Nederland. Het onderzoek werd uitgevoerd onder leden van VNO-NCW, MKB-Nederland, AWVN en LTO Nederland.
Het is weer wennen. Zowel thuis als op kantoor werken. Zeker wat betreft de communicatie is dat nog een behoorlijke uitdaging. Hoe doe je dat als tijdens een overleg enkelen fysiek bij elkaar zijn en anderen elders? Erik Jan Beenen, eigenaar van RJ Solutions, merkt dat bedrijven het niet gewend zijn om met nieuwe faciliteiten te werken zo vertelt hij bij EenVandaag.
De slagingskans van hybride werken (waarbij werknemers deels op kantoor en deels thuis werken) hangt af van de samenwerking tussen collega’s. Dat blijkt uit een onderzoek door employee-feedbackspecialist Effectory onder meer dan 400.000 werknemers van Nederlandse bedrijven. Hierin geeft 63 procent aan dat het hybride werken een grotere kans van slagen heeft als de samenwerking goed is.
Langzaamaan gaan steeds meer kantoren (deels) open. Dat is even wennen, ook voor organisaties die nu moeten beslissen hoe het flexibele werken vorm krijgt als straks alle coronarestricties zijn opgeheven. Welke lessen trekken bedrijven uit het massale thuiswerkexperiment van de afgelopen anderhalf jaar? Recruitmentorganisatie Robert Walters vroeg meer dan 400 bedrijfsleiders en ruim 800 professionals wereldwijd welke veranderingen zij verwachten na de coronapandemie.
In 2012 heeft Draaijer+partners onderzoek gedaan naar de werkomgeving van de toekomst, destijds was die toekomst 2020. In het blog van Jan Joost Flim kan je teruglezen wat er van die verwachtingen is uitgekomen. Momenteel zijn er redenen genoeg om weer opnieuw onderzoek te doen naar de werkomgeving van de toekomst. Gaby Nijland deed dit jaar haar afstudeeronderzoek bij draaijer+partners en onderzocht voor ons de toekomst: de werkomgeving van 2030.
Vanaf 1 januari 2022 mag u in uw bedrijf geen rookruimte meer hebben. Deze maatregel vloeit voort uit het Nationaal Preventieakkoord van 23 november 2018. In dit akkoord is een pakket aan maatregelen en acties afgesproken met het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties om in 2040 een rookvrije generatie te realiseren.
Hoe regel je als werkgever de bezetting van de werkplek als je mensen vaker thuis willen werken? Wat doe je met de vrijgekomen ruimte in je kantoorpand wanneer er op een bepaald moment veel minder medewerkers aanwezig zijn?
Het aantal besmettingen kan nog roet in het eten gooien, maar zoals het er nu naar uitziet mag Nederland vanaf 20 september weer naar kantoor. Vermoedelijk op de ouderwetse manier, zonder anderhalve meter tussen de bureaus. Toch gaan veel werkgevers uit van de nieuwerwetse manier, met veel thuiswerkers. PostNL is klaar voor beide varianten. Autobedrijf Van Mossel Groep (250 vestigingen) speelt voorlopig op safe.