Uit het Facilitair Duurzaamheidsonderzoek 2021 van VFM blijkt dat 1 op de 3 facilitaire aanbieders een Duurzaamheidsmanager of -afdeling heeft. Een relatief nieuwe functie. Wat houdt de functie van Duurzaamheidsmanager in en hoe ziet een dag eruit? Naar aanleiding van het 'Facilitair Duurzaamheidsonderzoek 2021' ging VFM in gesprek over duurzaamheid met enkele facilitaire aanbieders. In dit interview geeft Marloes van der Have, Manager Corporate Social Responsibility bij Sodexo, een inkijkje in haar functie.
Als het aan het kabinet ligt moeten grote werkgevers de CO2-uitstoot van het woon-werkverkeer en zakenreizen van werknemers gaan bijhouden. Dit om de klimaatdoelen te halen. Werkgevers vrezen voor extra lastendruk zo bericht Het FD.
Het kantoor moet bij hybride werken worden afgestemd op de werkzaamheden van dat moment. Dat roept vragen op! Moeten we in onze organisatie allemaal hybride werken of zijn er uitzonderingen? Bedrijven veranderen hun werkplekconcepten! Wat is een goede (werkplek-)inrichting? En welke motivaties spelen daarbij een rol?
De ingebruikname van kantoorruimte in 2021 is uitgekomen op 1.040.000 m2. Dit is een stijging van 9% ten opzichte van 2020, het jaar waarin de kantooropname als gevolg van de COVID-pandemie daalde en de functie van het kantoor als werkplek onder vuur lag. Tegen de initiële verwachtingen van 2020 in, zijn kantoorgebruikers inmiddels volop bezig met verhuizingen en oriëntatie op nieuwe kantoorruimte.
Zo’n 70 procent van de Nederlandse werknemers heeft een werkplek die nog altijd niet goed is toegerust op werken vanuit huis. Nu thuiswerken sinds eind november weer de norm is, is het digitale thuiswerkverkeer met een derde toegenomen. Toch zitten nog altijd veel werknemers dagelijks zonder bureaustoel, tweede scherm of fatsoenlijk bureau. Ook ondervindt een deel technische problemen bij het thuiswerken, bijvoorbeeld door een haperende verbinding.
De algoritmes die werkgevers inzetten om mensen te werven en te selecteren kunnen discriminatie veroorzaken. Als dit het geval is, overtreden werkgevers de wet. Ze kunnen de verantwoordelijkheid hiervoor niet afschuiven op het algoritme of de softwareleverancier. Dit blijkt uit een nieuwe publicatie van het College voor de Rechten van de Mens over het gebruik van algoritmes bij werving en selectie in relatie tot de gelijkebehandelingswetgeving.
Hoe de technologie het werkend leven nog meer gaat beheersen en naar welke toekomst dit leidt, is nog moeilijk voor te stellen. Evenmin hoe CHRO’s zich hierop kunnen voorbereiden. Op de CHRO Day probeerden HR-professionals, wetenschappers en technologiebedrijven hier een antwoord op te vinden.
Bedrijven moeten nog steeds erg wennen aan hybride werken maar het merendeel is om, vooral in de Randstad. Bijna de helft (47%) denkt dat hybride werken een blijvend fenomeen is. Dit gaat met name over de grotere bedrijven (vanaf 50 werkzame personen). Relatief veel bedrijven in Noord-Brabant, Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland denken dat hybride werken blijvend is. Dit in tegenstelling tot Drenthe, Zeeland en Friesland. Dit meldt KVK op basis van de zojuist verschenen Conjunctuurenquête Nederland.
Betrokkenheid van leidinggevenden is het afgelopen anderhalf jaar nóg belangrijker geworden, met name voor millennials. Bijna een kwart (22%) van de millennials vindt de betrokkenheid van zijn of haar leidinggevende belangrijker sinds zij meer of geheel thuiswerken door de coronacrisis. Millennials, ook wel bekend als generatie Y, zijn geboren tussen 1981 en 1995. Deze generatie vertegenwoordigt op dit moment de grootste groep werkende Nederlanders.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat start met een publiekscampagne over de voordelen van hybride werken. Nu geldt vanuit het kabinet nog het advies: ‘Werk thuis als het kan en op kantoor als dat nodig is.’ Daarom is dit het moment om na te denken welke voordelen we van het thuiswerken willen behouden aldus het ministerie.