Slechts drie procent van de bedrijven geeft aan dat hun performance management programma’s daadwerkelijk waarde toevoegen. Dat blijkt uit een internationale studie van Mercer. 28 procent van de Europese bedrijven heeft hun beoordelingsprogramma’s het afgelopen jaar daarom aangescherpt.
In ruim 70 % van de gebouwen in Nederland functioneert de klimaatinstallatie niet volgens ontwerp en zorgt daarmee voor problemen in het binnenmilieu. In deze gevallen blijkt meer dan tweederde van de problemen veroorzaakt te worden door het niet aanpassen van de installaties aan een veranderde inrichting of bezettingsgraad of door kapotte en niet goed functionerende onderdelen.
Nog maar amper hersteld van de oproep door Yahoo-CEO Marissa Mayer om thuiswerken aan banden te leggen aangezien het slecht is voor het moreel van haar medewerkers, lijkt de volgende aanslag door de toepassing van ‘scrum’ op projecten haar effect op Het Nieuwe Werken niet te gaan missen.
Een onbeleefde receptionist is één van de grootste irritaties van bezoekers van een organisatie. Een goede ontvangst kan het verschil maken voor uw bedrijf. Maar waar herken je een goede receptionist aan?
Gastheerschap is een belangrijk punt bij bedrijven. Niet voor niets zijn er speciaal gastvrijheidgoeroe’s opgestaan om bedrijven met workshops beter op weg te helpen. Helpen deze workshops?
De gemiddelde bezettingsgraad van vergaderruimtes is 22,9 procent, de benuttingsgraad 43,9 procent en de gemiddelde bezettingsgraad van vergadertafels in kantoorruimtes is 14,9 procent. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau méét, uitgevoerd door Thomas de Ruiter. Deze getallen duiden er volgens méét op dat vergaderruimtes niet efficiënt worden gebruikt. Deze ongebruikte vierkante meter kunnen volgens het bureau beter een andere bestemming krijgen, waardoor vergaderen efficiënter en goedkoper wordt.
Sturen op gastvrijheid staat in veel zorginstellingen hoog op de beleidsagenda. Uit beschikbare studies komen negen thema's naar voren die kunnen helpen bij het creëren van een gastvrije omgeving: autonomie & keuzevrijheid, privacy & territorium, natuur, veiligheid, oriëntatie & routing, sociale interactie, ramen & uitzicht, inrichting en sensorische kwaliteit.
Onlangs is Miss Etam verkozen tot Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2012. De verkiezing vindt plaats sinds 2007 en werd dit jaar gedaan op basis van onderzoek onder ruim 2.800 consumenten. Uit dit onderzoek bleek ook dat de klantvriendelijkheid in 2012 gedaald is.
In de literatuur worden vier soorten factoren genoemd die de huisvestingskeuze beïnvloeden: push-, pull-, keep- en objectionfactoren. In FMM Magazine bespreken Theo van der Voordt, Hilde Remøy (TU Delft) en Tim Hendrikx (MOOI lost op) de belangrijkste push- en pullfactoren.
Duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen staan weliswaar al een tijd volop in de belangstelling maar staan nog te ver af van het individu', stelt René Stevens (algemeen directeur van ATELIER V real estate B.V. uit Amersfoort) in FMM 185. Is het voor een medewerker voldoende om te kunnen zeggen dat hij in een duurzaam gebouw werkt? Belangrijker is of de medewerker zich duurzaam gedraagt in het gebouw. Facility management is bij uitstek een aanjager van het MVO-beleid omdat medewerkers er dagelijks mee in aanraking komen.