Hoe zet u metrics en people analytics optimaal in om van buikgevoel over te stappen naar structureel datagedreven werken? Wat is de impact van de corona-uitbraak op HR Analytics? Het komt allemaal aan bod op het Nationaal HR Analytics Congres dat op 22 en 23 september geheel online gaat plaatsvinden.
Organisaties hebben sterk uiteenlopende verwachtingen over de bezettingsgraad van hun kantoren na de zomer. De meerderheid houdt in het derde kwartaal rekening met een bezettingsgraad van minder dan 60 procent. Eén op de drie werkgevers gaat zelfs uit van een bezettingsgraad van minder dan 40 procent. Slechts 10 procent verwacht een volledige terugkeer naar kantoor.
Is het kantoor nog wel de beste plek om te gaan werken? Dat vraagt menig thuiswerker zich inmiddels af. Toch is er volgens experts wel degelijk toekomst voor kantoren als werkomgeving: niet als kantoortuin maar als clubhuis voor inspiratie, binding en een gemeenschappelijke identiteit.
De meeste organisaties hebben hun bestaande werkomgeving inmiddels wel aangepast op basis van de RIVM-richtlijnen. Maar leidt het resultaat ook tot werkplekken waar medewerkers warm voor lopen en die aansluiten bij de doelstellingen van de organisatie? Daarom is nu het moment aangebroken om je totale werkconcept kritisch onder de loep te nemen.
Door de coronacrisis zullen facility professionals in de komende periode beduidend meer aandacht geven aan thema’s als gezondheid, welzijn, kostenmanagement, digitalisering en de inzet van technologie. Duurzaamheid zakt tijdelijk, maar zal naar verwachting in 2023 terugkeren bovenaan de lijst.
Het aandeel Nederlanders dat verwacht na de coronacrisis te blijven thuiswerken, is de afgelopen maanden bijna verdubbeld. Bovendien kijken ze er positiever tegenaan dan enkele maanden terug.
Kuchschermen, social distancing en een stevige dosis goede moed vormen de eerste stappen voor de terugkeer naar kantoor in coronatijd. Maar al snel volgen ook allerlei praktische en HR-gerelateerde vragen. Elly Vriends, HR- en Facility Manager bij SD Worx, deelt daarom 5 vragen en de antwoorden.
Corona heeft voor veel organisaties tot een volledig andere manier van werken geleid. Hierdoor wordt het nog belangrijker dan voorheen om extra focus te leggen op het toekomstbestendig maken remote-werkplekken en het bijbehorende kantoor. De terugkeer naar kantoor zal gepaard gaan met een hybride aanpak: een combinatie van de voornaamste voordelen van thuiswerken en werken op kantoor.
Op basis van historische trends, actueel onderzoek en inzichten van kantoorhuurders blijkt dat het fysieke kantoor belangrijk blijft voor medewerkers. Kantoren faciliteren innovatie en samenwerking, en zijn uiteindelijk ook gunstig voor de gezondheid, het welzijn en de productiviteit van werknemers.
Terug naar kantoor, maar hoe? Wie mag wel naar kantoor en wie niet? En wanneer? En hoe monitor je dat? Hoe richt je het zo in dat het ook te doen is? Tijdens de rondetafel over de eerste ervaringen met het 1,5 meter kantoor op het online event Tomorrow@work ging Jordie van Berkel, Facilitair veranderspecialist van F-Fort in gesprek met Marlene Sybrandy van ABN AMRO, Frency Thijs van Radboud UMC en Willem ter Voert van de Provincie Gelderland.