Hoe populair techbedrijven ook zijn, lang niet iedereen zou direct bij een ‘uber-innovatief’ bedrijf willen werken. Dat geldt voor maar liefst 68 procent van de werkenden in Nederland. Ook denkt men dat niet de start-ups, maar de grote corporates de beste kansen hebben om de digitale omslag te maken.

Dit zijn enkele van de Nederlandse uitkomsten van het Randstad Employer Brand Research naar de aantrekkelijkheid van bedrijven onder 160.000 respondenten in 26 landen (waaronder 13.080 in Nederland).

Vaardigheden sluiten niet aan

Werken bij een techbedrijf is maar voor een enkeling weggelegd. Maar liefst 83 procent verwacht dat werken in een digitale innovatieve omgeving niet bij hem of haar past. Veel werkenden denken dat hun vaardigheden niet aansluiten (68 procent) en volgens 67 procent zou er in zulke bedrijven een harde bedrijfscultuur bestaan en is er een hoge werkdruk (52 procent) met weinig zekerheid (45 procent).

Employer branding en innovatie

Het onderzoek richt zich voor een deel op het thema ‘technologische innovatie’ als factor in employer branding. Maar weinig werkenden geloven dat ontwikkelingen als robotisering, artificial intelligence en machine learning ten koste kunnen gaan van de werkgelegenheid. Slechts 9 procent van de werknemers maakt zich zorgen over het verlies van  zijn baan als gevolg van automatisering. 38 procent van werkend Nederland denkt dat automatisering het werk juist beter en interessanter maakt. Opvallend: volgens werkend Nederland hebben niet de start-ups, maar de grote corporates de beste kansen om de digitale omslag te maken.