Vandaag is het Blue Monday. En ook nog een (gedeelde) lockdown. Dit stelt werkgevers voor een behoorlijke uitdaging om hun medewerkers gemotiveerd en blij te houden. Want fysieke ontmoetingen zijn juist cruciaal zo blijkt uit diverse ondezoeken. Je collega’s face-to-face zien zorgt voor een betere onderlinge band en vermindert het gevoel van sociale isolatie. Effectory deed daarom onderzoek naar de behoeften die medewerkers hebben om zich te kunnen ontspannen in deze uitdagende tijd, zodat het Blue Monday-virus geen vat krijgt op je medewerkers.

Om slim in te spelen op de Blue Monday, of eigenlijk op het inzakken van de motivatie na de feestdagen, is het goed om in kaart te brengen waar de crux zit bij je medewerkers. Zo bleek uit onderzoek van Effectory dat ‘lachen’ bij meer dan één derde bij uitstek het medicijn is om weer te kunnen ontspannen, maar dat ook mindfulness (20%) zorgt voor rust in het hoofd.

Lachen met Greg Shapiro

Nadat je dit soort zaken in kaart brengt, is het belangrijk dat je er als werkgever ook naar handelt. Daarom besloot het bedrijf om gratis yogalessen aan te bieden voor het medewerkers en verzorgt Greg Shapiro daarnaast een digitale comedyshow. 

Het medicijn? Actief bezig zijn

Naast de humor en ontspanning geeft 20% van de ondervraagden aan zich juist relaxt te voelen als ze ‘actief blijven’. Je kunt hier als werkgever op verschillende manieren in faciliteren. Houd bijvoorbeeld weer eens een wandelmeeting in plaats van een standaard videocall. Zo kan je het noodzakelijke met het aangename combineren. Nu de sportscholen weer open zijn, kun je werknemers de ruimte bieden om onder werktijd te sporten, bijvoorbeeld in overleg een uur in de week, dat de medewerker dan niet buiten kantooruren hoeft in te halen. Samen sporten kan natuurlijk ook, wellicht zijn er onder je medewerkers fanatieke sporters die het leuk vinden om een digitale les te verzorgen, of huur een professional in en zorg dat medewerkers die deel willen nemen vooraf een pakketje ontvangen met de benodigdheden.

De helende werking van creativiteit

‘Creatief bezig zijn’ is bij 15% voor de respondenten de oplossing tegen de Blue Monday-blues. Probeer dit op professioneel vlak te faciliteren door bijvoorbeeld eens iemand anders dan gebruikelijk te vragen voor een brainstorm. Of giet de brainstorm in een ander format dan normaal. Online zijn tal van (gratis) tools te vinden om je brainstorms te ondersteunen, zoals Jamboard.

Creatief bezig zijn laat zich ook goed doorvertalen naar teambuilding. Je kan hierbij denken aan online games of escaperooms, maar ook aan een echt virtueel teamuitje. Zo organiseert With Locals bijvoorbeeld digitale ontmoetingen met plaatselijke bewoners van over de hele wereld. Waarbij je bijvoorbeeld een online city walk door Venetië met als tourguide een echte Italiaan of een kookworkshop van een Maleisische chef. Dit soort activiteiten geven ook weer frisse energie en inspiratie om in de werkdag te steken.

De Blue Monday-kater komt (niet) later

Naast goed luisteren naar de behoeften van je medewerkers, is het nooit verkeerd om een kleine attentie te sturen naar hun home office. Na de kerstpakketten hoeft dit natuurlijk geen groot of duur cadeau te zijn, maar een verrassing op de mat doet het vaak goed. Zo doet TEAM LEWIS niet mee aan Blue Monday, maar initieert Tasty Tuesday, waarbij het de medewerkers op dinsdag brievenbusbrownies opstuurt tegen de Blue Monday-‘kater’. Juist na de feestdagen verwachten medewerkers het niet direct meer, wat het extra leuk maakt.

Luisteren naar medewerkers voor bedrijfssucces

Guido Heezen, owner en founder van Effectory zegt: “Of je nu gelooft in Blue Monday of het klinkklare onzin vindt: investeren in je medewerkers en luisteren naar hun behoeften is iets dat werkgevers altijd zouden moeten doen. Door ook op een dag als Blue Monday dat beetje extra aandacht te besteden aan je medewerkers geeft een signaal af. Het is goed om op dit soort momenten te laten zien aan je werknemers: ik zie je, ik hoor je en vooral – ik handel naar wat je zegt. Het kost wat tijd en aandacht, maar energieke medewerkers zijn je belangrijkste asset en drijfveer van bedrijfssucces, en die wil je betrokken, gemotiveerd en gelukkig houden.”