Traditionele KPI’s voor kantoren, zoals het aantal werkplekken en flexibele bezetting van kantoorruimte, maken plaats voor andere parameters zoals ‘geluk’. Maar wat maakt medewerkers precies gelukkig? JLL heeft hiervoor het Human Experience Model ontwikkeld. Volgens de vastgoeddienstverlener kan de werkomgeving op drie manieren bijdragen aan geluk van de medewerker: engagement, empowerment en fulfillment.
Engagement wordt bereikt door medewerkers het gevoel te geven dat ze werken in een inspirerende omgeving met ruimte voor zowel professionele als persoonlijke ontwikkeling. Empowerment wordt gerealiseerd door medewerkers voldoende keuzevrijheid te bieden en als organisatie medewerkers vertrouwen te geven. Fulfillment komt tot uiting in erkenning en waardering voor de medewerker. Alledrie de factoren dragen in onderlinge dynamiek bij aan de geluksbeleving op de werkvloer.
Geluksbeleving meten
Maar hoe meet je geluksbeleving? Simpelweg door het te vragen aan medewerkers. Een onderzoeksvoorbeeld hiervan is de inzet van Cantril’s Ladder, waarbij de top van de ladder staat voor een opperste staat van geluk en de onderste trede voor zeer ongelukkig. Ook meten van gebruik van de kantoorruimte (waar zitten mensen graag en waar niet?) kan helpen om hier grip op te krijgen. Eén ding is duidelijk: één procent meer geluk van medewerkers levert de organisatie veel meer op dan het terugdringen van vierkante meters!