De wijze waarop mensen tegenwoordig op zoek gaan naar werk is drastisch aan het veranderen. Niet langer zoeken we een baan, we zoeken een werkomgeving die aansluit op onze persoonlijkheid.

Werken en leven worden onderdeel van dezelfde ruimte en tijd

Dankzij smartphones, tablets, apps en cloudoplossingen kregen wij de mogelijkheid om anytime, anyplace, anywhere beschikking te hebben over social media, e-mail en documentatie. Hierdoor werd het mogelijk om ook buiten kantoor of kantoortijden te werken. En dat deden wij dan ook. Vrij snel kregen wij steeds meer de ruimte om zelf te bepalen hoe wij werken, waar wij werken, wanneer wij werken. Het werd steeds moeilijker voor managers om mensen af te rekenen op aanwezigheid en we gingen over naar een op output georiënteerde samenwerking. ’s Avonds jouw e-mails beantwoorden, was niet langer ‘raar’ en het maken van een tandartsafspraak of sportklasje onder werktijd raakte geaccepteerd. Werk en privé worden onderdeel van dezelfde ruimte en tijd. Vroeger hadden wij het over een goede worklife balance waarin privé en zakelijk gescheiden zijn. Tegenwoordig spreken wij over worklife fluency of worklife fusion.

Thuis voelen op het werk

De werkomgeving is niet langer exclusief beschikbaar voor werken alleen. Het is dan ook niet vreemd dat de behoeften die wij in onze privéomgeving hebben steeds vaker ook terug willen zien in onze werkomgeving: meer gezond eten en drinken, gedurende meer momenten per dag. Dus ook ontbijt of een avondmaaltijd. De mogelijkheid om te sporten of te ontspannen. Aantrekkelijke buitenruimte. Toegang tot retail en de mogelijkheid om privébestellingen te ontvangen.

Nieuwe generaties

De nieuwe generaties gaan nog een stapje verder wanneer zij nadenken over een werkomgeving. Zij zijn opgegroeid met technologie. Dankzij het internet en de smartphone zijn zij gewend aan snelle toegang, service en levering. En klanttevredenheid is een must in een tijd waar ontevredenheid via de social media gemakkelijk een weg naar buiten vindt. Meer dan vorige organisaties is de nieuwste generatie op de arbeidsmarkt gericht op klanttevredenheid. Niet enkel verwachten zij dat de faciliteiten op orde zijn, ook de wijze waarop een bedrijf zaken doet, is voor hen van belang. Zij hechte een enorme waarde aan dat de werkgever zijn bestaansrecht ontleent aan de betekenis die hij voor de maatschappij heeft. En bij het kiezen van een baan hechten zij hoge prioriteit aan fijne collega’s, de mogelijkheid om flexibel te werken en voldoende ruimte voor vakantie en vrije tijd.

Het gaat om de reis, niet om de baan

Baanzekerheid is – ook voor de nieuwe generaties – belangrijk. Maar we geven er een nieuwe betekenis aan. In plaats van te focussen op een baan voor het leven, begrijpen zeker ook de nieuwe generaties dat zij meerdere werkgevers zullen hebben in een werkend leven dat steeds langer duurt. Baanzekerheid wordt geherdefinieerd tot carrièrezekerheid en tegen die achtergrond wordt een focus op persoonlijke ontwikkeling nog belangrijker. Het gaat om de reis, niet om de baan.

Werk als verlengstuk van de persoonlijkheid

Voorgaande verklaart waarom nieuwe generaties op een andere manier naar werk navigeren dan vorige generaties. Zij zijn niet op zoek naar een baan voor het leven of een gouden horloge aan het einde van hun carrière, zoals onze grootouders. Zij zijn niet onder de indruk van grote multinationals met grote namen, zoals de generaties daarna. Zij zoeken naar inspirerende werkgevers en naar werkomgevingen die in het verlengde van hun eigen persoonlijkheid liggen. Met uitstekende service en goede faciliteiten. En met authentieke mensen van wie zij kunnen leren en met wie zij willen samenwerken.