Werkgevers overschatten de productiviteit van hun team tijdens het thuiswerken vanwege de coronapandemie. Dit blijkt uit een survey onder 1.000 medewerkers en 500 HR-beslissers in Nederland, in opdracht van HR-softwarebedrijf Personio.
Zowel een derde van de werknemers (29%) als HR-managers (29%) constateerde dat er een afname is geweest in productiviteit tijdens de coronapandemie. Opvallend is echter dat daarentegen 60% van de HR-managers opmerkte dat de productiviteit van medewerkers gedurende deze periode is gestegen. Slechts 42% van de medewerkers onderschrijft deze constatering. Wel geeft bijna de helft van de ondervraagde medewerkers (47%) aan dat ze tijdens de coronapandemie net zo productief of zelfs productiever zijn geweest dankzij het werken vanuit huis in vergelijking met het werken in een kantoor. Onder de directie blijkt het gevoel dat zij zich thuis minder productief voelen dan wanneer zij op kantoor werken het grootst. Meer dan de helft (59%) van de directieleden zegt minder productief te zijn geweest bij het werken vanuit huis.
“Het optimisme van HR-managers over de productiviteit zou een risico kunnen vormen”, waarschuwt Lars Boom, Country Manager Benelux voor Personio. “Als werkgevers niet erkennen dat de productiviteit van hun medewerkers afneemt, zullen ze minder snel stappen ondernemen om dit aan te pakken – en dit kan hen duur komen te staan, bijvoorbeeld doordat talent op zoek gaat naar een andere baan”
Te veel tools en samenwerken
Er is niet alleen een discrepantie in de manier waarop werkgevers en werknemers de productiviteit beoordelen, ze zijn het ook oneens over de redenen achter dat productiviteitsverlies. HR-beslissers denken eerder dat externe factoren de oorzaak zijn van afgenomen productiviteit of prestaties, zoals afleiding of het regelen van kinderopvang. Werknemers daarentegen, schrijven het productiviteitsverlies vooral toe aan factoren die verband houden met hun werk, zoals een lage motivatie en moreel, of inefficiënte communicatie met collega’s.
Oorzaken negatieve impact productiviteit (volgens medewerkers):
- Minder motivatie en moraal (20%)
- Zoom-vermoeidheid (19%)
- Minder efficiënte communicatie tussen collega’s (18%)
Oorzaken negatieve impact productiviteit (volgens HR-managers):
- Zoom-vermoeidheid (24%)
- Afleidingen tijdens het werken (21%)
- Het regelen van kinderopvang en thuisscholing tijdens het werk (21%)
Bovendien wordt ook de grote hoeveelheid tools waarmee wordt gewerkt aangewezen als mogelijke oorzaak. Gemiddeld worden in Nederlandse organisaties 7 verschillende HR-gerelateerde tools gebruikt, met uitschieters tot 9 tools voor grote organisaties. Nederland is hiermee koploper van alle deelnemende regio’s aan dit onderzoek. 45% geeft aan dat zij moeten werken met te veel digitale tools. Maar liefst 40 procent van de medewerkers denkt dat het werken met meerdere tools tegelijk, de productiviteit binnen de organisatie negatief beïnvloedt.