Alleen met grondig onderzoek en uitgebreide feedback van medewerkers krijg je een compleet beeld van de factoren die een rol spelen in de betrokkenheid van jouw medewerkers. Het ‘People Unboxed’ -rapport van ADP helpt je op weg. In dit internationale onderzoek zijn 2500 mensen in vijf verschillende landen ondervraagd over tevredenheid op het werk. We noemen hier de vijf grootste aandachtspunten die uit het onderzoek naar voren komen.
Aandachtspunt 1: Financiële tevredenheid en persoonlijk geluk
Medewerkers zien zowel financiële als intrinsieke beloning als essentiële elementen van het gevoel van tevredenheid in het werk. Dat vraagt om een Human Capital Management-strategie die deze elementen in evenwicht brengt.
Aandachtspunt 2: Inzicht in wat medewerkers willen
Er is een algemeen gebrek aan inzicht op het niveau van individuele medewerkers. Als leidinggevenden en HCM- afdelingen het beste uit hun medewerkers willen halen, moeten ze eerst meer inzicht hebben in de vaardigheden, behoeften, doelen en prestaties van individuele medewerkers.
Aandachtspunt 3: Geestelijke gezondheid en mentaal welzijn
Medewerkers zijn over het algemeen ontevreden over de beschikbare ondersteuning op het gebied van geestelijke gezondheid en mentaal welzijn. Een actie die HR-teams kunnen ondernemen is dus werken aan de ondersteuning van medewerkers op alle niveaus en methodes ontwikkelen om regelmatig contact te houden met de medewerkers.
Ook is het belangrijk om een systeem op te zetten waarin symptomen als het teruglopen van betrokkenheid, het aantal ziektedagen en lagere productiviteit worden bijgehouden. Op die manier kan preventief worden geacteerd.
Aandachtspunt 4: Sporadische ziektedagen
74% van de medewerkers geeft aan de afgelopen 12 maanden wel eens een keer geen zin te hebben gehad om naar werk te gaan. Belangrijker nog is dat één op de 10 medewerkers aangeeft een paar keer per week geen zin te hebben om naar werk te gaan.
Sporadische ziektedagen hoeven niet per se een probleem te zijn. Maar zodra een patroon begint te ontstaan is het belangrijk dat HR-afdelingen dit patroon herkennen en ernaar kunnen handelen.
Aandachtspunt 5: Balans werk/privé
Een balans tussen werk en privé betekent niet meteen dat je werk en privéleven met elkaar moet combineren.
Elke medewerker moet de mogelijkheid krijgen om zijn professionele en persoonlijke leven van elkaar gescheiden te houden en om te kiezen hoe, waar en wanneer hij of zij werkt. Er is geen ‘standaard’-balans tussen werk en privé.
Vijf aandachtspunten. Vijf acties
Download hier het People Unboxed-rapport en lees meer over de onderzoeksresultaten en welke acties HR-teams en salarisadministratie kunnen ondernemen.