De manier waarop we werken, is de afgelopen twee jaar veranderd. Veel organisaties omarmen werken vanuit huis en het hybride werken. Toch erkennen de meeste organisaties nog steeds de voordelen van medewerkers op kantoor. Zelfs met 2 of 3 dagen per week. Een sterke kantoorcultuur maakt spontane gesprekken, kennisdeling over functies en afdelingen heen en samenwerking mogelijk. Dit alles stimuleert innovatie. Het zorgt ook voor een groter groepsgevoel onder medewerkers. Voor velen een belangrijke graadmeter voor succes.
Uit recent Human Capital Trends-onderzoek van Deloitte bleek dat 79% van de respondenten het stimuleren van groepsgevoel onder medewerkers belangrijk vond voor het succes van hun organisatie in de komende 12-18 maanden. Een overtuigende 93 procent gaf aan dat een groepsgevoel de prestaties van de organisatie vergroot. De uitdaging is dus om er voor te zorgen dat uw medewerkers naar kantoor komen én het groepsgevoel te vergroten als ze op kantoor zijn.
Of u nu wilt dat uw medewerkers de hele week of alleen op bepaalde dagen naar kantoor komen, dit doet u door hen iets te geven dat ze alleen op kantoor vinden: gedeelde workplace experiences die hen een sterk groepsgevoel geven.
Een workplace experience is een zorgvuldig gecreëerde beleving die een emotionele band met de werkplek en collega’s bevordert. Deze belevingen kunnen groot of klein zijn. Van taart op vrijdag tot sportevenementen voor verschillende afdelingen. En ze kunnen worden gebruikt om medewerkers te stimuleren terug naar kantoor te komen. De hele week of op rustigere kantoordagen, zoals maandag en vrijdag.
Hier volgen vijf tips voor het creëren van workplace experiences die uw medewerkers stimuleren terug naar kantoor te komen en het groepsgevoel vergroten.
#1 Maak het leuk en bedrijfsrelevant
Voor de beste resultaten creëert u workplace experiences die leuk zijn en die verbonden zijn met de waarden of strategie van de organisatie.
U kunt de volgende twee dingen proberen:
- Voor innovatiegedreven bedrijven kunt u een Team Innovation Day organiseren. Breng de medewerkers samen in teams om voor een brainstorm over bedrijfsrelevante innovaties en loof prijzen voor de beste ideeën uit.
- Bedrijven met een sterk groen profiel kunnen bijvoorbeeld een ruilmarkt organiseren. Nodig medewerkers uit om dingen mee te brengen die ze niet meer gebruiken en ze te ruilen voor dingen die ze willen.
#2 Voed lichaam en geest
Lunch is waarschijnlijk de gemakkelijkste ervaring om te organiseren, want dit is het moment waarop mensen gewoonlijk een pauze nemen, samenkomen en socializen. Thuis lunch maken, kan als vervelend worden ervaren Stimuleer uw mensen naar kantoor te komen met snelle, gemakkelijke en heerlijke verse eetervaringen waar ze samen van genieten.
Twee manieren om uw foodies te voeden:
- Bevorder diversiteit en bied een goede lunch aan met verschillende culturen en keukens te verkennen en aan te bieden in het bedrijfsrestaurant.
- Organiseer cursussen waarbij uw bedrijfsrestaurant recepten, maaltijden en tips deelt om medewerkers te helpen hun kookkunsten te verbeteren. Deze kunnen online worden aangeboden, maar op kantoor kunnen medewerker volledig (en samen) genieten van de smaakervaring.
#3 Creëer een gemakscultuur
Een van de hoofdredenen waarom mensen graag thuiswerken is gemak. Ze combineren werk met eenvoudige huishoudelijke taken tijdens hun pauzes. Dus waarom biedt u geen eenvoudige huishoudelijke diensten aan zodat het voor hen prettiger is om naar het werk te komen?
Twee voorbeelden van time savers op kantoor:
- Biedt de mogelijk dat medewerkers op maandag het avondeten voor het gezin meenemen uit het bedrijfsrestaurant.
- Als veel medewerkers met de fiets naar het werk komen, laat een plaatselijke fietsenmaker een keer per maand langskomen voor onderhoud aan en herstel van de fietsen.
#4 Verhoog innovatie door silo’s te doorbreken
Een van de grootste nadelen van thuiswerken is isolatie. Medewerkers voelen zich mogelijk afgesloten door weinig contact met collega’s van andere teams en afdelingen. Organiseer dus evenementen specifiek gericht op het creëren van verbinding tussen teams en managementniveaus. Dit creëert een groepsgevoel én levert inspiratie voor innovatie.
Twee manieren om silo’s tussen teams te doorbreken: