Een van de oorzaken van de teruggang in de klantvriendelijkheid van Nederlandse bedrijven is de beschikbaarheid van deskundig personeel. Het lijkt er op dat de economische crisis ook zijn tol eist bij de klantvriendelijkheid van Nederlandse bedrijven en dat bedrijven minder snel investeren in trainingen en cursussen klantbejegening.
Tips
Om een bedrijf zo klantvriendelijk mogelijk te krijgen zijn er vijf aandachtspunten:
1. Tijdig fouten oplossen. Geef je fouten toe en los ze op juiste wijze op
2. Goede bereikbaarheid. Wees beschikbaar als de klant daarom vraagt
3. Beloftes nakomen. Kom de belofte, die je in reclame maakt, na
4. Flexibiliteit. Doe niet moeilijk over formaliteiten of als de klant wil ruilen
5. Klanten alleen benaderen met relevante informatie. Val de klant niet onnodig lastig
Uit analyse van Marketresponse is gebleken dat deze criteria gezamenlijk ongeveer 80 procent van het totale oordeel over klantvriendelijkheid bepalen.
Een kijkje over de grenzen van het vakgebied
De 11e editie van het FMM Marktevent staat in het teken van de internationale ontwikkelingen in het facility management vakgebied. Naast het thema beleving in facilitaire dienstverlening komen ook vele andere facetten aan bod: Wat wordt de invloed van de nieuwe Europesen normen? Wat kunnen we leren van de dienstverleningsprocessen in het buitenland? Hoe kijkt men in het buitenland tegen de leegstand van kantoren aan en hoe wordt dat probleem aangepakt? Meer informatie en inschrijven.