“Het idee is in de praktijk ontstaan,” vertelt Daan Wonnink, die Qwobble samen met Rachid Igharghar en Dexter Smith bedacht: “Onze CEO Dexter werkte als jonge designer bij een klein bedrijfje en hij merkte dat hij soms vastliep bij een opdracht. Hij stuurde dan de case waarmee hij bezig was naar studiegenoten en vrienden, die vervolgens met de perfecte oplossing kwamen.”
Zo werd het plan om Qwobble te ontwikkelen geboren: Hoe mooi zou het zijn als je heel gericht een specialist bij een klus kan betrekken die net die expertise kan inbrengen die in jouw bedrijf niet aanwezig is? De oprichters van Qwobble werken alle drie in de wereld van creative tech en daar komt het vaak voor dat mensen elkaar kunnen helpen vanuit hele specifieke competenties: “Stel dat je vooral voor financials werkt en je moet een dashboard maken voor een zorginstelling. Dan is het fantastisch om te kunnen sparren met een designer die veel voor de zorg werkt,” aldus Daan.
Uitgangspunt van het platform is dat er zaken wordt gedaan op basis van wederkerigheid: Ik help jou en jij helpt mij. Als een medewerker van jouw bedrijf een dag bij iemand anders gaat werken krijg je daar niet voor betaald. De tegenprestatie ligt erin dat jij vervolgens ook een werknemer uit die andere organisatie mag inhuren.
Jongste generatie
Het idee van Qwobble lijkt uitstekend te passen in een tijd waarin werkgevers voortdurend de grootste moeite moeten doen om hun interne competenties te laten aansluiten bij de snelle ontwikkelingen in de markt en waarin bovendien de relatie werkgever – werknemer steeds diverser en steeds meer fluïde wordt. Bovendien sluit het uitgangspunt van Qwobble goed aan bij de denkwijze van de jongste generatie op de arbeidsmarkt, weet Daan: “Het idee van ‘elkaar helpen om mooie dingen te maken’ past heel goed bij onze generatie. We gaan daar heel makkelijk mee om en zijn ook gewend om meerdere dingen tegelijk te doen. En je ziet een trend dat jongere werknemers veel autonomer willen opereren. Het initiatief om een ruil aan te gaan ligt bij Qwobble ook op het niveau van de individu en niet van de organisatie. Een manager is een generalist en de marketeer of designer is degene die een specifieke challenge heeft op een bepaald gebied en precies weet wie hij op dat moment nodig heeft.”
Het platform richt zich in eerste instantie op de creative tech waar de drie initiatiefnemers zelf ook actief zijn en zal focussen op functies als developers, designers en marketeers. Om tot een goede match te komen zal aan alle deelnemers gevraagd worden om hun profielen goed te vullen en specifieke en persoonlijke skills helder te vermelden. Een chatfunctie maakt het verder mogelijk om te checken of iemand de juiste partner is voor een specifieke vraag. De initiatiefnemers verwachten dat Qwobble vanuit HR-perspectief ook bedrijfsbreed interessant kan zijn, bijvoorbeeld als een manager ziet dat bepaalde skills in het team nodig zijn.
Live
Op 1 februari 2018 is Qwobble live gegaan. Daaraan is een zorgvuldig traject voorafgegaan om te verkennen hoe de markt reageert op het initiatief. Daan: “We hebben interviews afgenomen met mensen in het werkveld en kregen heel veel positieve reacties. De grootste bevestiging was dat we uit een groot aantal startups werden geselecteerd om ons idee te pitchen op de Next Web Conference. Zonder dat we aan marketing deden schreef al een groot aantal mensen zich in. Met deze groep zijn we op 1 februari live gegaan met een private beta-versie. Als het werkt hebben we een ultieme validatie en kunnen we het concept in andere branches gaan neerzetten.”
LEES OOK: Veelbelovende startups: Vacatureteksten die een realistisch beeld geven en Feedforward-gesprekken voeren met je buddy