Europese middelgrote bedrijven ervaren flinke concurrentie van startups. 24 Procent van deze bedrijven in Europa noemt startups als hun grootste concurrent, in Nederland vindt een kwart van de middelgrote ondernemingen dit. Dat blijkt uit onderzoek door Ricoh.

De belangrijkste concurrenten voor Nederlandse bedrijven komen uit de lokale (34 procent) en de Europese markt (39 procent). Middelgrote bedrijven in Nederland ondervinden naar eigen zeggen relatief weinig concurrentie van markten buiten Europa en de VS: slechts 12 procent van de ondernemers noemt de rest van de wereldmarkt als gevaarlijke concurrent. Gemiddeld ziet 18 procent van de middelgrote bedrijven in Europa de rest van de wereld als belangrijke concurrentie.

Ambities voor groei

Ondanks de concurrentie gaan de middelgrote bedrijven in Nederland de komende twee jaren duidelijk voor groei. De ondernemingen noemen de volgende top 3 als het gaat om groeidoelstellingen:

1.    Groei van het bedrijf (29 procent)
2.    Lanceren van nieuwe producten en services (26 procent)
3.    Investeren in nieuwe technologie voor transformatie (26 procent)

Deze groei denkt men vooral te realiseren via fusies en overnames: 73 procent van de Nederlandse middelgrote bedrijven denkt dat het binnen twee jaar samengaat met een ander bedrijf. Dit percentage ligt beduidend hoger dan het Europese gemiddelde van 48 procent.

Nederlandse bedrijven willen investeren in digitale technologie

Uit het onderzoek blijkt dat 30 procent van de Europese middelgrote bedrijven nog geen digitale technologie inzet om hun bedrijf te laten groeien. Tegelijkertijd ziet het Europese middenbedrijf grote kansen voor hun onderneming bij investeringen in digitale technologie. Een kwart van de Europese middenbedrijven denkt hiermee de transitie naar een meer ‘mobiel bedrijf’ te kunnen maken. Onder Nederlandse ondernemers ligt dit percentage zelfs op 67 procent.