Dit blijkt uit het laatste ‘What Workers Want – the Netherlands’ onderzoeksrapport van Savills.
Nederlands kantoorpersoneel geeft de werkplek gemiddeld een 7, gevolgd door Noorwegen (6,8) en Polen (6,8). Medewerkers in het Verenigd Koninkrijk (6,3) en Frankrijk (6,2) zijn het minst tevreden. Nederlandse kantoren krijgen niet alleen het hoogste rapportcijfer. Ook is slechts 4% van de Nederlanders ontevreden, waar dit aandeel in het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld boven de 12% ligt.
Ruimte voor verbetering
Medewerkers geven de veranderprioriteit aan de werkplek zelf. ‘De werkplek’ is onderverdeeld in drie categorieën: de locatie (goed voor 13%), de reisduur naar het werk (18%) en het exterieur en de inrichting van het kantoor zelf (maar liefst 37%). In de top 15 van belangrijkste verbeterpunten hebben opvallend genoeg de eerste 11 aspecten betrekking op het kantoor zelf, en niet op de reistijd naar en de locatie van een kantoor.
Figuur 1: Top 15 belangrijkste verbeterpunten op basis van de discrepantie tussen de verwachting en daadwerkelijke prestatie van een aspect, in combinatie met het belang dat aan het verbeterpunt wordt gehecht.
Wat vinden medewerkers écht belangrijk?
Van alle aspecten vinden medewerkers goede basisfaciliteiten het belangrijkst. Zo vindt 84% een goede ‘luchtkwaliteit’ essentieel, gevolgd door de temperatuur met 83% en de netheid op kantoor en de Wifi kwaliteit met 80%. Verrassend is dat deze aspecten lang niet altijd als voldoende worden beoordeeld; slechts 49% van het kantoorpersoneel is bijvoorbeeld tevreden over de temperatuur en de luchtkwaliteit.
Extra services in een kantoor zijn niet het belangrijkste, maar dragen wel sterk bij aan de tevredenheid van mensen. Vooral gratis horecavoorzieningen op kantoor en de aanwezigheid van een fitnessruimte presteren minder goed (13,7% en 13,1%) ten opzichte van de verwachtingen die medewerkers hebben.