Is het kantoor nog wel de beste plek om te gaan werken? Dat vraagt menig thuiswerker zich inmiddels af. Toch is er volgens experts wel degelijk toekomst voor kantoren als werkomgeving: niet als kantoortuin maar als clubhuis voor inspiratie, binding en een gemeenschappelijke identiteit.

Zo werken sinds half maart vrijwel alle 14.000 medewerkers van Achmea vanuit huis. “We kunnen veel meer digitaal doen dan we dachten,” aldus HR-directeur Elly Ploumen in een artikel in het AD. Maar er kleven ook grote nadelen aan. Naast het gemis van sociaal contact, is werken op afstand minder geschikt bij creatieve processen zoals brainstormen en is het lastiger om nieuwe medewerkers kennis te laten maken met het bedrijf en hun collega’s.

“Dat betekent dat we in de toekomst de kantoren meer willen inrichten om die dingen te doen die thuis niet goed kunnen,” zegt Ploumen. “Het accent komt te liggen op ontmoeten en creatieve processen.” Dat houdt concreet in dat er minder bureaus komen te staan. En juist meer ruimtes waar teams kunnen brainstormen of samen een kop koffie kunnen drinken. Ploumen omschrijft de kantoren van de toekomst niet direct als een café, eerder als een soort clubhuis of ‘gemeenschapshuis van het bedrijf’.

Play, purpose & potential

Directeur Dirk Jonker van Crunchr signaleert nog een belangrijk nadeel van thuiswerken: het is gewoon niet leuk. “Motivatie wordt bepaald door play, purpose en potential”, zegt hij. “Vooral play, of je werk leuk en gezellig is, is weggevallen.” De motivatie is vervolgens weer bepalend voor de productiviteit. “Op langere termijn zal de productie vanuit huis ook weer dalen,” zo verwacht Jonker.

Thuis werken en naar kantoor voor koffie en overleg? Zo’n strikte scheiding is niet realistisch, vindt directeur Wim Pullen van Center for People and Buildings. Werken bestaat grofweg uit twee onderdelen, legt hij uit. “Ten eerste is er het productieproces. Het maken van onderdelen. Dat kunnen overigens evengoed gedachten, nota’s of diensten zijn. We zien dat dit onderdeel vanuit de thuissituatie goed gaat.”

Sparren met collega’s

De tweede functie is het ontwikkelen van de organisatie. Het sociale aspect waarbij collega’s relaties opbouwen en onderhouden. En juist deze tweede functie is lastig uit te voeren vanuit huis. “Er zijn geen toevallige ontmoetingen meer,” zegt Pullen. “Veel nieuwe ideeën binnen bedrijven worden ontwikkeld na zo’n toevallige ontmoeting.” Om die tweede functie uit te voeren, moet je dus gewoon tijd doorbrengen met collega’s.

Interieurarchitect en manager Jaytee van Veen van Rever, dat bedrijfsinterieurs ontwerpt en realiseert, heeft het – net als HR-directeur Ploumen van Achmea – over een ‘clubhuis’. “Een plek die de cultuur van het bedrijf uitdraagt, waar je trots op bent, geïnspireerd wordt om ideeën te bedenken en waar je kunt sparren met collega’s.”