Na twee coronacrisisjaren is de arbeidsmarkt tegen alle verwachtingen in krapper dan voor de pandemie. Medewerkers kunnen daarom hogere eisen stellen aan hun werkgever en werkomgeving. Niet voor niets heeft het Britse magazine The Economist 2022 uitgeroepen tot 'het jaar van de werker'. Tegen deze achtergrond heeft vastgoedadviseur Colliers drie trends gedefinieerd die een cruciale rol spelen voor werkgevers en werknemers, kantooreigenaren en -huurders.
  1. De flitsmedewerker – De invloed van de flitseconomie op aantrekkelijk ondernemerschap
  2. Campuskoorts – Ontmoeting en samenwerking als motor voor innovatie
  3. Tijd is de nieuwe ruimte – Van multifunctioneel naar hybride gebruik van kantoren

Trend 1: De flitsmedewerker

‘Hier en nu’ is de behoefte van de snel opgekomen flitsconsument. Flitsbezorgers zoals Gorillas en Flink spelen hier op in door boodschappen binnen enkele minuten thuis te bezorgen. Het verlangen naar snelheid en gemak geldt ook steeds meer voor kantoormedewerkers, zeker nu er voortdurend meer jongeren uit Gen Z op de arbeidsmarkt komen.

“Voldoen aan hun wensen is de nieuwe uitdaging,” vertelt huisvestingsexpert Harold Coenders. “Een eerste stap is om kantoorproducten en -diensten aan te bieden via een app. Zo kunnen medewerkers bijvoorbeeld eenvoudig een lunch, een deelauto of artikelen voor de (thuis)werkplek bestellen. Daarbij is keuzevrijheid belangrijk. Hoe meer opties, hoe beter.”

Trend 2: Campuskoorts

Er heerst volgens Colliers campuskoorts in de boardrooms van Nederland. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om zich te vestigen op een campus. “Zo komt Tripolis Park op de kop van de Zuidas, waar ‘zelfs’ het advocatenkantoor De Brauw naartoe verhuist,” zegt Coenders. “De advocatuur heeft van oudsher het imago om zich te vestigen in glimmende torens en te werken in gesloten kamers, maar Tripolos Park had voor De Brauw toch een streepje voor. Een campus is de plek waar één plus één drie wordt.”

De campus staat synoniem voor samenwerking en ontmoeting, twee belangrijke voorwaarden voor innovatie. Onderdeel zijn van een campus geeft bovendien een boost aan het imago van een bedrijf. De organisaties zorgen samen voor bekendheid. Zo heeft ING het gebied rondom haar campus omgedoopt naar het Innovation District en de eigen campus Cumulus Park genoemd. Een campus biedt bovendien meer dan een kantoorwerkplek: een community met voorzieningen waar aanstormend talent graag deel van uit wil maken.

Trend 3: Tijd is de nieuwe ruimte

We brengen straks minder tijd door op kantoor, maar als we komen willen we wel verzekerd zijn van een goede werkplek. De uitdaging voor 2022 is het kantoor beschikbaar te hebben wanneer er gewerkt wordt. In de tijd dat het kantoor niet nodig is, kan het anders worden gebruikt. Kantoren moeten daarvoor flexibel worden in gebruik en functie, ‘hybride’ dus.

“Bij een hybride gebouw wordt de dimensie tijd toegevoegd aan de ruimte. De gebouwblokken of -zones veranderen van functie en doelgroep op verschillende momenten op een dag of in een week,” legt Coenders uit. “In het weekend kan een auditorium bijvoorbeeld een bioscoop worden. En ’s avonds kan een bedrijfsrestaurant een ‘dark kitchen’ zijn waar eten wordt bereid om te bezorgen.”

Nieuwe werkelijkheid

In de kantorenwereld is een revolutie aangebroken. Door laptops en smartphones genoot het kantoor al lang niet meer het alleenrecht op de werkplek. Hotellobby’s, cafés en de keukentafel kregen ook steeds meer deze functie. Coenders: “Medewerkers hebben duidelijk meer behoefte aan keuzevrijheid bij het leveren van hun werkprestaties, zowel in tijd als in ruimte. De coronacrisis heeft dat alleen maar versneld. Werkgevers en kantooreigenaren mogen niet achterblijven in het faciliteren van deze nieuwe werkelijkheid.”