Binnen vijf jaar is voor het uitvoeren van een baan ruim een derde aan nieuwe vaardigheden nodig, verwachten HR-managers. De personeelsbehoefte wordt er onvoorspelbaarder door. Dit is een grote kans voor flexibiliteit: het betekent dat er vaker een match gemaakt moet worden en dat matchen bovendien moeilijker wordt. Dit en meer staat in het rapport Mens en machine in de flexbranche van ING Economisch Bureau.

De Nederlandse consument verwacht dat 37 procent van de banen over dertig jaar wordt ingevuld door een robot. Ondernemers verwachten minder impact: zij zien robots 22 procent van de banen overnemen. De realiteit zou nog wel eens lager uit kunnen pakken aldus de onderzoekers van ING EB: een recent onderzoek van de OESO geeft aan dat 10 procent van de banen in Nederland, met name van lager opgeleiden, een hoge kans op automatisering heeft.
Ook beslissers in de flexbranche zien technologie vaak als bedreiging. Ze verwachten dat ’iets menselijks’ toegevoegde waarde houdt, maar ook dat hun rol onder druk staat. 

Managen flexibiliteit

Maar tegen het verlies van banen staat een verschuiving in banen en creatie van nieuwe banen. Dit betekent meer flexibiliteit in vaardigheden van medewerkers. De behoefte aan het managen van flexibiliteit neemt door technologie dus toe. Vooral in de industrie heeft technologische vernieuwing grote gevolgen. Het mensenwerk dat resteert vereist een hogere opleiding en vaker veranderende vaardigheden. Maar ook in de zorg en de zakelijke diensten drukt technologie een stevig stempel. Ook hier wordt het vinden van de goede mensen lastiger door technologie.