Wat is de toegevoegde waarde van FM, HR en IT voor een succesvolle en effectieve agile werkomgeving? Gezamenlijk met 10 (inter)nationale organisaties is Hospitality Group gestart met een onderzoek om op basis van praktijkervaringen, lessons learned en successen, antwoord te krijgen op deze vraag.
Highlights onderzoek
Zelfsturend leiderschap & gedrag
Een van de belangrijkste randvoorwaarden voor zowel de organisatie, de agile business als de supportdiensten is faciliteren dat de agile teams autonoom kunnen werken. Autonomie is nodig om de agile manier van werken tot een succes te maken. Als support dienst is een eerste stap in de juiste richting te proberen om mandaat rondom besluitvorming lager te beleggen en te ontschotten.
Meer connectie met agile business
Om meer connectie te maken met de agile business is het belangrijk om als supportdiensten een integrale visie op agile te ontwikkelen. Door een authentieke visie op het thema ‘agile’ op te nemen in een huidig werkconcept of beleid , en dit ook uit te dragen, creëer je als integrale supportdiensten herkenbaarheid bij de agile business.
Open en transparante mind-set
Door als supportdienst een meer open en transparante mindset te creëren, ontstaan meer kansen om passende oplossingen voor de agile teams te bieden. Het zelf starten met agile werken door de ondersteunende diensten kan bijvoorbeeld een aanjager zijn voor een open mindset. Er zijn volop mogelijkheden om onderdelen van de agile manier van werken te gebruiken om de gewenste snelle besluitvorming en snellere productontwikkeling te realiseren.
Van tastbare naar ontastbare elementen
Uit het onderzoek komt naar voren dat de functionele behoefte van een agile werkomgeving niet radicaal anders is dan die van een activiteitgerelateerde werkomgeving. Sturing op gedrag, gebruik van de werkomgeving en het inzetten van digitale hulpmiddelen kunnen ervoor zorgen dat een agile werkomgeving niet drastisch hoeft te worden verbouwd (indien er al een activiteitgerelateerde werkomgeving is).