De hype rondom de populaire smartphone game Pokémon Go opent volgens kenners de markt voor augmented reality. Alleen al in de maand februari werd meer dan een miljard dollar geïnvesteerd in virtual reality technologie, meer dan in heel 2015. Wat betekent de opkomst van deze technologie voor de werkvloer van morgen?

De Amerikaanse techadviseur DigiCapital voorspelt een mondiale opbrengst van 90 miljard dollar in 2020. Het bedrijf heeft het over de vierde technologiegolf – na de pc, het internet en mobiele telefonie. Ondernemingen zoals Google, Microsoft en Sony doen momenteel flinke investeringen in de nieuwe technologie.

Peter Warman, CEO van gamesmarktanalist Newzoo, vertelt in een een artikel in Het Financieele Dagblad dat hij verwacht dat Google een speciale VR-advertentiedienst gaat optuigen. Bedrijven kunnen daarin virtuele objecten kopen om klanten naar hun webwinkel te lokken. Geen vreemde gedachte als je bedenkt dat softwareontwikkelaar Niantic onlangs aankondigde dat retailers tegen betaling kunnen adverteren op de virtuele kaart van Pokémon Go.

Impact op de werkvloer?

Virtual en augmented reality wordt nu vooral met games in verband gebracht, maar heeft binnen de werkomgeving ook een enorm potentieel om mensen op verschillende locaties met elkaar te laten samenwerken. ​Maar deze ontwikkelingen roepen ook veel vragen op.

​Wat is nog ‘echt’ in een wereld met virtual reality? Wat is de impact van big data op de privacy van medewerkers en de veiligheid van organisaties? Op welke wijze zorgt u ervoor dat big data en virtual & augmented reality leiden tot hogere productiviteit en effectiviteit op de werkplek en meer engagement en empowerment binnen de teams? Op het event Tomorrow@work op 10 november in Utrecht krijgt u de antwoorden op deze vragen.