Leiderschap in de hybride setting heeft een sterk coachend en faciliterend karakter. De operationele aansturing is veel meer gericht op de voortgang dan op de inhoud van het werk. Verder heeft de leider veel aandacht voor het team zelf: voor het welzijn, de relatie en voor de verbinding. Competenties die daarbij horen zijn luisteren, empathie tonen, vertrouwen bieden, motiveren, communiceren en stimuleren (‘empowerment’). In vergelijking met het traditionele ‘management by walking around’ valt op dat er wat betreft werkinhoud en beheersing veel meer verantwoordelijkheid bij de medewerkers wordt belegd.
Verdelen van aandachtsgebieden
Organisaties die het hybride werken vormgeven kunnen deze verkenning gebruiken als ontwikkelpad richting het gewenste hybride leiderschap. Organisaties die hybride werken volledig omarmen, wordt geadviseerd de functie van leiderschap opnieuw vorm te geven. Bijvoorbeeld door in teams te experimenteren met het verdelen van de aandachtsgebieden van hybride leiderschap.
Download Een verkenning van het hybride leiderschap: Van empathie tot empowerment