Vooral het groot-mkb verwacht het aantal kantoor- en bedrijfsoppervlakte in te gaan krimpen: meer dan 40 procent geeft dit aan. Volgens René Voets, directeur bedrijven van Interpolis zijn mkb’ers voornemens om thuiswerken en digitaal vergaderen ook na de coronacrisis te blijven stimuleren. “Daar investeren ze ook in, bijvoorbeeld door goede thuiswerkplekken te realiseren,” aldus Voets.
Investeren
TNO meldde eerder al aan BNR dat 25 procent van de thuiswerkers dit na de coronacrisis sowieso wil blijven doen.
Het mkb kijkt bij het afstoten van kantoorruimte te veel naar de korte termijn aldus Jeroen Lokerse, directeur Nederland van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield. Pas later komen bedrijven erachter dat een werkplek of een locatie de belangrijkste succesfactor is. Volgens hem leer je werken op je werk: “De wisselwerking tussen ervaring en talent moet er ook zijn, zodat de jonge mensen kunnen leren en groeien. Ook moet je de bedrijfscultuur een beetje leren kennen. Dat kan alleen op kantoor.”