“Wij krijgen veel vragen van mensen die nog niet de kansen zien om duurzaam te reizen”, zegt Marike. “Daarom hebben wij een Mobilityboard ingesteld met vertegenwoordigers van HR, Facility en ook de OR waar we al die vragen laten binnenkomen. We denken mee met collega’s hoe het wèl kan. En ieder jaar gaan we evalueren. Om te kijken hoe we het beleid beter passend kunnen maken. Maar wel vanuit één doelstelling, en daar zijn we het helemaal over eens binnen het bedrijf, dat het moet leiden tot reductie van de CO2.”
Mobiliteit als kerntaak
Ook Provincie Noord-Brabant omarmd hybride werken en duurzame mobiliteit. Dat doet de provincie vanuit twee rollen: die van overheidsorganisatie voor de héle provincie en als werkgever voor de twaalfhonderd medewerkers. “Mobiliteit is een van onze kerntaken”, zegt Marc Glaudemans. “Wij zijn verantwoordelijk voor het Openbaar Vervoer, beheer en onderhoud van wegen, fietspaden, mobiliteitsbeleid, transitie en smart mobility. Als werkgever: 45% van onze medewerkers woont binnen vijftien kilometer van het werk. We zien daar veel potentieel. Medewerkers hebben interesse om na te denken over anders reizen.”
Aflossen met de fiets als verleidingstactiek
Binnenkort introduceert de provincie een nieuwe vervoersregeling. En daarin krijgt het verleiden van medewerkers een belangrijke plek.