Het is weer wennen. Zowel thuis als op kantoor werken. Zeker wat betreft de communicatie is dat nog een behoorlijke uitdaging. Hoe doe je dat als tijdens een overleg enkelen fysiek bij elkaar zijn en anderen elders? Erik Jan Beenen, eigenaar van RJ Solutions, merkt dat bedrijven het niet gewend zijn om met nieuwe faciliteiten te werken zo vertelt hij bij EenVandaag.

Sinds corona krijgt het bedrijf van Beenen meer en meer adviesvragen over hybride werkvormen. Vooral op het gebied van overleg wil men weten hoe je ervoor zorgt dat iedereen betrokken wordt, gelijkwaardig behandeld wordt en verstaanbaar is. Daar bestaan goede oplossingen voor aldus Beenen. Er is bijvoorbeeld een techniek beschikbaar waarbij het scherm de spreker volgt en ook de lichaamstaal goed in beeld brengt. Wel is het zaak in dergelijke technologieën te investeren. Beenen: “Je moet er als werkgever nu gewoon vanuit gaan dat aan elke vergadering ook iemand op afstand meedoet; dat moet de standaard zijn.”

En dan gaat het misschien niet om meer budget maar het anders indelen ervan. Beenen: “Waar je vroeger meer geld voor kantoorruimte, bureaus en stoelen inschakelde, moet je nu meer uitgeven voor de technieken om het hybride werken tot een succes te maken.”

Maar de techniek alleen is niet zaligmakend. Het sociale aspect moet ook blijvende aandacht krijgen. “Naast goede techniek moet ook daar nieuw beleid in komen. Zorg er dus voor dat medewerkers elkaar blijven zien; plan een uitje of een vaste samenkomst. We zijn toch sociale wezens.”

Experimenteren

Volgens innovatie-expert en auteur van Eerste hulp bij hybride werken Kim Spinder is de omschakeling naar hybride werken ook een kwestie van experimenteren. “Kijk wat bij het team past en probeer het eens een maand.”

Lees verder