Hoeveel toiletten moet u per werknemer in uw pand beschikbaar hebben? Dit is iets waar u misschien niet dagelijks bij stilstaat, maar wel een van de zaken waar u rekening mee moet houden bij nieuwe huisvestingsplannen. Hoe meer de toiletten gebruikt worden, des te sneller ze vies worden en dat heeft een negatief effect op werknemers. Bovendien treffen werknemers dan regelmatig een bezette wc en dat betekent productiviteitsverlies.

De duiding van het aantal toiletten per werknemer volgens de Arbowet is onduidelijk. Hier staat namelijk dat er in de nabijheid van uw kantoor voldoende toiletten voor zowel heren als dames aanwezig moeten. Er worden hierbij geen specifieke criteria per medewerker genoemd. Bovendien moeten er voldoende wastafels zijn, maar ook hier is geen minimum aantal vermeld. Gelukkig wordt er nog wel enige duiding gegeven: per 15 medewerkers is het verstandig een toilet te hebben. Hierbij dien je als werkgever ook voldoende toiletartikelen ter beschikking te stellen.

Er wordt bij de bepaling van het aantal toiletten ook onderscheid gemaakt tussen mannen- en vrouwentoiletten. Heeft u mannen en vrouwen in dienst? Dan heeft u per 15 vrouwen één toilet nodig en per 15 mannen nog één toilet. Het is niet noodzakelijk, maar wel aan te raden gescheiden toiletten tot de beschikking van werknemers te stellen. Hiermee voorkomt u onderlinge irritaties en frustratie.

Is het ook nodig om een douche voor werknemers te hebben?

Over het algemeen is het niet noodzakelijk om een douche beschikbaar te stellen voor medewerkers op kantoor. Slechts in een aantal gevallen is het wel nodig, namelijk:

  • Als werknemers blootgesteld worden aan hitte
  • Als werknemers buitensporig vies worden (van hun werk)
  • Als werknemers in contact komen met gevaarlijke stoffen

Bron: Flexas.nl