Dit blijkt uit onderzoek van Great Place to Work onder ruim 55.000 respondenten bij 145 verschillende organisaties. Bij organisaties die dit jaar de titel Best Workplace mogen dragen is het onderlinge vertrouwen op de werkvloer overigens nog nooit zo hoog geweest. Dit geldt zowel voor het vertrouwen tussen werknemers en management als tussen werknemers onderling.
Betekenisvol werk
Met name op het formuleren van een heldere toekomstvisie zit veel verschil tussen organisaties. Zo geeft 75% van de respondenten bij de Best Workplaces een positieve score op de stelling ‘Het management heeft een duidelijk beeld van waar de organisatie naar toe gaat en hoe daar te komen’. Bij organisaties die de lijst niet hebben behaald is dit slechts 46%. Soortgelijke verschillen treden ook op bij de stellingen ‘Het management doet wat het belooft’ en ‘Het management vraagt om en reageert oprecht op suggesties en ideeën van medewerkers’.
Volgens René Brouwers, directeur van Great Place to Work, willen met name jongere werkenden (geboren vanaf de jaren tachtig) niet langer alleen bijdragen aan het bedrijfsresultaat en zoeken zij meer naar impact en betekenisvol werk in plaats van financiële en arbeidsvoorwaardelijke motivaties. “Deze generatie is ondanks vele jaren crisis optimistisch en wil iets betekenen voor een betere wereld. We hebben al eerder vastgesteld dat dit voor werkgevers een belangrijk aandachtspunt is om zich op te ontwikkelen. En dan niet met een verplicht dagje vrijwilligerswerk, maar structureel door hun eigen expertise in te zetten voor anderen die het nodig hebben.”