Mensgerichte benadering
Facility managers moeten vaak besluiten voorbereiden zoals aardewerk bekers of recyclebare bekers, papieren handdoeken of linnen handdoeken. De technische benadering voor dit vraagstuk is om een businesscase te maken, de mensgerichte benadering is om na te gaan welk gedrag de keuze bij medewerkers teweeg zal brengen. Als de perceptie van medewerkers is dat linnen beter is dan papier, dan stimuleert de keuze voor linnen hun duurzame gedrag. Dit kan dan een effect hebben op andere gedragingen en daarmee het effect op duurzaamheid vergroten.
Ja maar, dat is niet vast te stellen hoor ik u denken. Klopt! Maar de technische benadering blijkt ook niet in staat om een sluitende berekening te maken, laat staan gedurende de looptijd van het contract te controleren. En menselijk gedrag en handelen is uiteindelijk wel de factor die bepaalt of duurzame maatregelen al dan niet effect hebben.
Je kunt je nu de vraag stellen kan ik iets duurzamer maken zonder dat ik het kan meten? Dit is een benadering vanuit alleen het hoofd. Als je verliefd bent ga je niet naar een dokter om een test te doen om te laten vaststellen of je verliefd bent. Je weet het gewoon. Alleen gevoel blijkt dan voldoende te zijn.
Doorbreken ingesleten gedrag
Met duurzaamheid is het niet anders. Doorbreken van ingesleten gedrag gaat daarom niet alleen over het veranderen van de ‘mind-set’ maar vooral over het reanimeren van de ‘heart-set’. Zonder hart voor de (duurzaamheids)zaak beklijft het niet. Maak voor de medewerkers duidelijk ‘What’s in for me’, niet alleen de rationele financiële prikkels maar vooral ook de emotionele intrinsieke prikkels. Maak het duurzaamheidbeleid simpel en leuk. Maak het zo tastbaar en visueel dat medewerkers er hun eigen dromen, idealen en hoop in herkennen. Dan en alleen dan komt de inspiratie uit het hart en is men intrinsiek gemotiveerd. Zij gedragen zich dan niet alleen duurzaam binnen maar ook buiten het ‘duurzame gebouw’ waardoor er een sneeuwbaleffect ontstaat en gezin, familie en vrienden erbij worden betrokken. Door het gedrag van uw medewerkers verspreidt het beleid zich bovendien in de keten en worden ook klanten en toeleveranciers er bij betrokken en geïnspireerd om hun bijdrage te leveren.
Iets dat werkt en misschien niet cijfermatig onderbouwd kan worden is beter dan iets dat onderbouwd is maar niet werkt.
Ben helder en transparant over welke MVO doelen de organisatie nastreeft. Geef daarbij de prioriteiten aan om in conflict situaties keuzes te kunnen maken. Voorbeeldgedrag en stimuleren is belangrijker dan een duurzaamheid jaarverslag. Het duurzaamheidbeleid blijft dan niet in de boardroom hangen maar wordt onderdeel van het dagelijks reilen en zeilen van het bedrijf. Een bedrijf dat op deze manier met duurzaamheid om gaat maakt medewerkers trots, zij willen er bij horen en het creëert een binding die het arbeidscontract overstijgt.
Het hele artikel van René Stevens leest u in Facility Management Magazine 185.