
Ook na corona zullen veel mensen deels thuiswerken. Kantoren blijven nodig, maar hun rol verandert. Solved, huisvestingsadviseur voor zakelijke huurders, onderzocht met de tool Thuiswerkfactor welk effect thuiswerken heeft op het kantoor en de inrichting ervan. 650 deelnemers deden mee. De uitkomsten zijn een leidraad voor het aanpassen van het kantoor aan de nieuwe werkelijkheid.
Een opmerkelijke uitkomst is dat kantoorwerkers 54% van hun werk thuis kunnen doen. Tegelijk is er een verwachte piekbezetting (meestal op dinsdag en donderdag) van 60%. Dus theoretisch is er 40% te veel kantoorruimte. Snijden in werkplekken en vierkante meters lijkt dan logisch, want dat bespaart huur-, service, energie- en schoonmaakkosten. Maar je zult ook moeten investeren in de kantoorruimte die je wel aanhoudt. Want het kantoor krijgt andere functies.
Sneller schakelen
Ook de sociale rol van het kantoor hebben we sinds het massale thuiswerken opnieuw leren waarderen. De belangrijkste reden om naar kantoor te gaan? 83% noemt makkelijk met collega’s kunnen schakelen. Ideeën uitwisselen. Even iets vragen. Iemand helpen. Bijpraten bij de koffieautomaat. 70% vindt daarnaast echt contact en gezelligheid met collega’s een belangrijke reden. Mensen zijn minder op kantoor maar willen toch verbonden zijn met hun collega’s en de zaak. De functie van het kantoor als ontmoetingsruimte wordt dus groter.