Het facilitaire vakgebied is uitdagend en uw functie als FM'er staat regelmatig onder druk. Hoe houdt u zich staande in een dynamische omgeving en hoe blijft u waarde toevoegen? Over welke essentiële karaktereigenschappen moet u beschikken om goed uit de verf te komen als facility manager?

Op de Amerikaanse website Learningfm.com somt FM’er Dan Lowry de volgende 6 eigenschappen hiervoor op:

  1. Zowel leider als manager
    Een leider beïnvloedt en motiveert mensen om een gezamenlijk doel te bereiken; een manager beschikt over het vermogen om de middelen hiervoor te regelen. Als FM’er moet u dus in beide opzichten succesvol zijn.
     
  2. Probleemoplossend vermogen
    Als FM’er moet u van het oplossen van puzzels houden. Wat is precies de oorzaak van een probleem en hoe kom ik tot de beste oplossingen voor alle stakeholders? Dat soort vraagstukken. Als FM’er moet u voortdurend rekening houden met de wet van Murphy: wat mis kan gaan, zal een keer misgaan (op een ongelegen moment)! Het is de kunst om dan kalm te blijven en niet in de stress te schieten.
     
  3. Leervermogen
    Verandering is de enige constante in de wereld van facilities. Om relevant te blijven moet u als FM’er voortdurend blijven leren, met name op het terrein van nieuwe technologie. Houd de ontwikkelingen op uw vakgebied dus nauwgezet in de gaten door het raadplegen van bronnen, seminars en events te bezoeken en uzelf via trainingen bij te scholen.
     
  4. Aanpassingsvermogen
    Leervermogen gaat hand in hand met aanpassingsvermogen. Het is soms frustrerend hoe snel de eisen en wensen van eindgebruikers en andere stakeholders veranderen. Heb je net een uitgebreid renovatietraject achter de rug en dan blijkt het in de praktijk niet het gewenste eindresultaat op te leveren. Of heb je net het aantal vierkante meters teruggedrongen en dan blijk je juist meer kantoorruimte nodig te hebben vanwege de nieuwe focus van de organisatie op Agile werken… 
     
  5. Communicatieve vaardigheden
    Als FM’er moet u met iedereen kunnen communiceren: van medewerker tot directielid, van leverancier tot aannemer. Dat vergt veel van uw communicatieve vaardigheden en uw competenties op het gebied van onderhandelen. U moet zich verdiepen in de manier waarop u het beste iets van iemand gedaan kunt krijgen. En dat kan verschillen van persoon tot persoon. Steek daar dus veel energie in, want het is de enige manier om dingen gedaan te krijgen. 
     
  6. Storyteller: vertel het facilitaire verhaal
    Facilitaire acties gebeuren soms nogal geruisloos voor het gros van de organisatie. Om uw bestaansrecht te onderbouwen moet u dus een verhaal hebben, waarin u helder kunt uitleggen hoe alle facilitaire acties samenhangen en bijdragen aan het primaire proces. Alleen als u in staat bent om aan te tonen hoe u bijdraagt aan het welzijn en de groei van uw organisatie, zult u de erkenning krijgen die u verdient.