In het FMN marktonderzoek van 2014 zagen we dat 29% van de respondenten technologie van belang vonden voor FM. In 2017 is dat al 41% en in 2020 stijgt dit door naar 57%. De aandacht voor technologie blijft toenemen en organisaties die hier niet in mee gaan hebben een probleem. Technologieën zijn namelijk disruptief voor bestaande bedrijven. Iedereen die actief is in FM moet dus een beeld hebben van de kansen en bedreigingen die de inzet van nieuwe technologie biedt.
De klant wordt meer zelfsturend en stelt hogere eisen aan de technologieën die hij gebruikt. Uit het FMN marktonderzoek blijken de volgende technologieën het meest relevant te zijn voor FM:
Wat betekent dit voor FM?
We geven enkele voorbeelden van technologische toepassingen voor FM. Zo kan Internet of Things (IoT) een vlucht nemen voor zelfsturende en automatisch geprogrammeerde werkplekken of voorraadbeheerssystemen. Of de goudmijn aan data met gebruiksgegevens uit bijvoorbeeld FMIS kan worden ingezet voor Big Data Analytics. Bijvoorbeeld om afval te kunnen reduceren, energie te besparen of werknemers een gepersonaliseerd voedingsadvies te bieden.
Robots worden in de toekomst vaker ingezet voor arbeidsintensieve processen met een lage complexiteit, zoals schoonmaak, beveiliging, catering en in de bouw. Of data wordt ingezet om deze processen te vereenvoudigen, te automatiseren en de toekomstige vraag te voorspellen. Het gaat erom inzicht te krijgen in wensen en behoeften op basis van de beschikbare informatie. Data echt bruikbaar maken is hier de grootste uitdaging. Een mooi voorbeeld hiervan is manier waarop de facilitaire afdeling van ABN AMRO een data-gedreven beleid heeft ingezet met de oprichting van een aparte afdeling Business Intelligence FM.
Welke competenties vraagt dit van FM?
Het is duidelijk dat het facilitaire vakgebied in toenemende mate data-gedreven zal zijn en dit vereist meer digitale competenties en vaardigheden van facilitaire professionals. Om meer data-gedreven facilitaire diensten te kunnen aanbieden, moet u interne en externe databronnen kunnen combineren en analyseren om tot nieuwe inzichten te komen.
Hierbij kunt u denken aan het verbeteren van de vraagvoorspelling van uw (interne) klanten op basis van gebruiksgegevens. Op basis van eerdere afname of de afname van vergelijkbare klanten kunt u daarmee een beter aanbod doen. Een ander mogelijkheid is het continu afstemmen van het gebouw op de verrichtingen van medewerkers, bijvoorbeeld door klimaatbeheer en verlichting op maat. Het kan ook door medewerkers een meer gepersonaliseerde fysieke en digitale werkbeleving te bieden.