Door de toename van het aantal flexplekken voeren steeds meer organisaties een clean desk policy in. Voordat ze het kantoor verlaten, hebben medewerkers dus een leeg bureau. Dat klinkt simpel, maar om het hele kantoor op deze manier te laten werken, kan nog een behoorlijke uitdaging zijn.

Er zijn verschillende redenen waarom een bedrijf voor een clean desk policy kiest. Een opgeruimd bureau ziet er voor bezoekers, klanten en sollicitanten een stuk professioneler en netter uit. Daarnaast heeft een opgeruimd bureau ook voordelen voor de werknemer, een nette werkplek zorgt namelijk voor focus.

Hoe efficiënter spullen opgeruimd worden, hoe minder tijd medewerkers op een later moment nodig hebben om te vinden wat ze zoeken. Daarnaast zijn al die papieren, kantoorbenodigdheden en post-its ook nog eens slecht voor de concentratie. En nóg een bijkomend voordeel: de werkomgeving is beter schoon te houden.

Vijf keer S

Het kost misschien even wat tijd om alle werknemers te laten wennen aan het feit dat ze aan het eind van de dag een paar minuten de tijd moeten nemen om hun bureau leeg te halen, maar na een tijdje is het vaste prik. De volgende 5 stappen helpen u hierbij op weg:

  1. Scheiden
    Bekijk alles wat op het bureau ligt en kies: bewaren of weggooien. Zo wordt er direct onderscheidt gemaakt tussen wat echt belangrijk is en wat niet. Een belangrijke eerste stap naar een opgeruimd bureau.
     
  2. Schikken
    Geef spullen een vaste plek. Dat maakt het opruimen aan het eind van de dag een stuk gemakkelijker.
     
  3. Schoonmaken
    Een leeg bureau is gemakkelijker schoon te maken én te houden.
     
  4. Standaardiseren
    De stap die de meeste discipline vraagt is die van het standaardiseren. Door deze stap wordt het proces van de eerste drie stappen een gewoonte.
     
  5. Systematiseren
    Check eens in de zoveel tijd of de procedures ook door alle werknemers worden nageleefd.