Organisaties die investeren in een digitale en fysieke werkomgeving die betere samenwerking in teams faciliteert, zien dat terug in hun resultaten. De focus op het leggen van verbinding tussen medewerkers en het tegelijkertijd stimuleren van hun autonomie, leidt tot meer winst en hogere medewerkerstevredenheid.

Dit blijkt uit onderzoek van de Rotterdam School of Management (Erasmus Universiteit) en MIT’s Center for Information Systems Research onder 313organisaties. “Het leggen van verbindingen tussen verschillende afdelingen is van kritisch belang om een naadloze ‘customer experience’ te verzorgen,” aldus onderzoeker Nick van der Meulen van de Rotterdam School of Management. 

Organisaties die hier goed in slagen vertonen sterke overeenkomsten in hun stijl van leidinggeven. Zo geven zij hun medewerkers veel eigen verantwoordelijkheid bij de keuze wanneer, waar en hoe zij het meest effectief kunnen werken. Managers staan open voor nieuwe ideeën van medewerkers en er is ruimte voor het maken van fouten. 

Digital workplace

Aanvullend hierop is er in de organisaties die het hoogst scoren een duidelijke link tussen hun workplace design en hun strategische doelen. Nieuwe werkmethodieken en experimenten op het gebied van de werkomgeving worden aangemoedigd, ook als deze niet succesvol uitpakken. In deze organisaties wordt veelal gewerkt in interdisciplinaire ‘digital workplace leadership teams’. Leidinggevenden faciliteren workplace design in plaats van dat ze die sturen. Van der Meulen: “Het eindresultaat is dat de medewerkers de volledige vrijheid krijgen om het beste besluit te nemen in het belang van de klant.”