Persoonlijke inbreng in de dienstverlening, hospitality en klantcontact worden steeds belangrijker voor FM om toegevoegde waarde te bieden voor de organisatie. Dit vergt steeds meer 'soft skills' van facilitaire medewerkers.

“Tot een aantal jaren geleden stond FM voor ‘de man in de blauwe stofjas’, nu sluit de functie veel nauwer aan op de strategie van de organisatie. Bij ABN AMRO betekent dat heel relevant zijn voor dat deel van de business waar de klanten zitten. Daarvoor werken we nauw samen met IT en HR,” aldus Mark van Rijt, directeur Facility Management bij ABN AMRO. Hij ziet de verschuiving van de focus op soft skills zowel binnen ABN AMRO zelf als binnen de FM-discipline. “Voor de huidige rol van FM zijn soft skills beduidend belangrijker geworden, bijvoorbeeld om op strategisch niveau bruggen te kunnen bouwen.”

De pijlers van het FM-beleid bij ABN AMRO zijn: een werkomgeving creëren waarin mensen kunnen uitblinken, ofwel top-class employership, en op onderscheidende wijze invulling geven aan duurzaamheid als leidend principe van de organisatie. Dat laatste is niet onopgemerkt gebleven. In maart ontving de bank in Londen de BREEAM-prijs voor ‘duurzaamste bestaande kantoorpand internationaal’ voor het hoofdkantoor aan de Amsterdamse Zuid-As.

Optimale werkomgeving creëren

Daarnaast werkt de bank aan het creëren van een optimale werkomgeving die past bij de behoefte en wensen van deze tijd. Van Rijt: “Vroeger moest een gebouw vooral efficiënt zijn. Jonge generaties medewerkers willen een gebouw dat bijvoorbeeld uitnodigt tot open en informeel communiceren. Medewerkers willen afhankelijk van de activiteit van het moment kunnen kiezen voor een werkplek die daarbij past. Zo hebben we onder meer ruimten ingericht, die we ‘het park’ noemen. Die nodigt mensen uit om elkaar informeel te ontmoeten. Wil je als werkgever innovatie bevorderen, dan moet je wendbaar zijn, op mensen durven vertrouwen en zaken durven loslaten. Die intenties moet de werkomgeving dan ook uitstralen.”

De uitrol van het nieuwe concept gebeurt in nauw overleg met de medewerkers. Teamleden van een afdeling maken zelf het ontwerp voor hun nieuwe werkomgeving. Dat vraagt van FM om competenties als goed kunnen luisteren, de juiste vragen stellen, dienend zijn waar het kan, en leidend waar dat nodig is. Van Rijt: “Leidinggevenden zullen in dit proces het goede voorbeeld moeten geven, maar juist zij moeten vaak het meest aan het concept wennen en door een blokkade heen.”

Hoe kunt u facility binnen uw organisatie toekomstbestendig maken? 8 tips:

  1. Investeren in data-technologie en analytics vereist tegelijkertijd investeren in en faciliteren van het versterken van de persoonlijke beleving door klant en medewerker.
  2. Maak de strategie, de bedrijfscultuur en de kernwaarden van de organisatie zichtbaar in de concrete uitvoering van alle facilitaire diensten.
  3. Investeer in competenties die het facilitair management in staat stelt op strategisch niveau bruggen te slaan met disciplines als IT, HR en marketing.
  4. Investeer en ontwikkel competenties die bijdragen aan de kwaliteit van het interne en externe partnerschap van FM.
  5. Vergroot de toegevoegde waarde van FM en maak de facilitair manager tot spil in de dienstverlening en de accountmanager/directeur tot relatiemanager voor de meer contractuele zaken.
  6. Investeer in hospitality, want dit gaat een sterkere rol spelen in de klantbeleving van organisaties.
  7. Vergroot de toegevoegde waarde van facilitaire diensten voor gebruikers, ontvangers en opdrachtgevers door ze zoveel mogelijk in het zicht uit te voeren.
  8. Selecteer facilitair medewerkers op de vereiste soft skills en ontwikkel deze door hen gericht te trainen en te beoordelen.

LEES OOK: De impact van digitalisering en soft skills op FM