- Gelijkgestemd belang
- Hooguit 1 volwassenheidsniveau verschil tussen klant en leverancier (en dat
ook communiceren) - Culturele ‘fit’
- Vertrouwen en tijdige open communicatie
- Heldere afspraken over wederzijdse verantwoordelijkheden
- Evenwichtige en eenduidige contracten
- Duidelijke en meetbare kwaliteitsnormen
- Een ingerichte regieorganisatie (demand/supply) met wederzijds voldoende
kennis van inhoud en proces
Doe aan leveranciersmanagement
Leveranciersmanagement omvat – voor de producten en/of diensten die door
leveranciers op grond van de uitbesteding mogen worden betrokken – het
managen en beheersen van de relatie met leveranciers en ook de afspraken met en
prestaties van de leverancier, in termen van omvang, kwaliteit en kosten.
Relevante vragen daarbij zijn:
- Doel leveranciersmanagement?
- Voor welke producten/diensten is beleid nodig?
- Per categorie:
- Wat is de positie die de leverancier mag / moet innemen in de(business)procesketen
- Welke leverancierskwaliteit is gewenst?
- Hoe gezond is de leverancier (vendorrating)?
- Welke mate van wederzijdse afhankelijkheid is gewenst dan wel haalbaar?
- Wat voor overige besturingsprincipes zijn relevant?
- Wat is de aard van de relatie (standaard leverancier, partner, anderszins)?
Is het verstandig om inkoop en leveranciers- en contractmanagement in één rol te combineren? Dit is niet verstandig, omdat de ene rol gaat over het aangaan van relaties en de ander rol gaat over het managen van relaties.
Meer tips en antwoorden op 215 vragen over outsourcing vindt u in dit e-book.