Facility management wordt in toenemende mate Workplace management en daarmee verandert de manier waarop u toegevoegde waarde kunt bieden voor uw klanten. Zeven manieren om hieraan tegemoet te komen.

1. Betrek de inrichting van de werkomgeving in de organisatiestrategie

FM moet zich meer richten op het efficiënter gebruik van de werkruimte ten bate van alle stakeholders. Samenwerking met HR en IT is vereist om op één lijn te komen de algemene organisatiestrategie te ondersteunen. Om dit te bereiken moeten organisaties strategisch relevante KPI’s ontwikkelen om resultaten te meten zoals bijvoorbeeld de invloed van de kantooromgeving op de productiviteit en innovatie van werknemers.

2. Focus op het creëren van waarde – niet alleen op kostenbesparing

Van oudsher leunt het succespercentage van FM zwaar op kosten en hoe je meer voor minder krijgt door kostenbesparing. Weliswaar is dat nog steeds het belangrijkste punt op de agenda, met de nadruk op het verlagen van de bezettingskosten – maar als strategische partner moet je ook nieuwe manieren vinden om waarde te creëren voor de mensen in de werkruimte en andere stakeholders. Een mogelijkheid is het toepassen van nieuwe en progressieve technologieën die zorgen voor grotere mobiliteit of een gezondere werkomgeving die de productiviteit van werknemers kan vergroten, verzuim kan verlagen en algemene stresslevels kan verminderen.

3. Ontwikkel duurzame oplossingen

Gezien het feit dat gebouwen bijna 40% van het wereldwijde energieverbruik voor hun rekening nemen, is duurzaamheid een belangrijk strategisch onderwerp geworden, met name binnen FM en Real Estate. Omdat duurzaamheid zo hoog op de agenda staat – zelfs op bestuursniveau – zal de druk op FM’ers toenemen om duurzame oplossingen te vinden voor alle platforms en activiteiten. U moet uw bestaande middelen en systeem opnieuw uitvinden en er een duurzaam framework van maken, inclusief het doen van life-cycle beoordelingen en het uitvoeren van life-cycle bouwbeheer. Het trainen van medewerkers in het onderhouden van een duurzame werkplek en het ontwikkelen van nieuwe methodes om energieverbruik en afval te verminderen en de voetafdruk in het algemeen te verkleinen, wordt een belangrijke taak voor FM in de komende jaren.

4. Combineer kennis van workplace design met technologie

Ruimte kost geld. Met die kennis bewegen we ons in de richting van een nieuwe werkomgeving met virtuele of mobiele werknemers. Facility professionals met vaardigheden en expertise op het gebied van workplace design in combinatie met het gebruik van technologie, hebben de komende tijd een streepje voor.

5. Faciliteer proactief nieuwe manieren van werken

Technologie heeft invloed op de manier waarop we ons werk doen en waar we werken. Er verschijnen nieuwe, andere soorten werkplekken – zoals toegewezen en gedeelde workplaces, thuiskantoren, virtuele workplaces en flexibele kantoren. Hier moet u proactief op reageren. Vervolgens moet u technologie gebruiken om deze werkomgevingen efficiënt en effectief te maken door alle beschikbare technologie toe te passen om de werknemers te ondersteunen.

6. Zorg dat u gebruikmaakt van alle relevante data

Bij hun streven om de prestatie van de werknemers van het bedrijf te ondersteunen, zullen FM’ers en facilitaire dienstverleners ontdekken dat ze beschikken over een berg data over gebouwen en de medewerkers. De waardepropositie van de FM’er van de toekomst wordt uitgebreid van het simpelweg beheren van middelen en gebouwen naar het beheren van ruimten en uiteindelijk het ondersteunen van de prestaties van werknemers. FM moet data een grotere rol geven om het gebruik van locaties, interactie tussen werknemers, informatie-uitwisseling en gebruikersgedrag over organisatiegrenzen heen te begrijpen. Deze inzichten zijn belangrijk om te leren hoe je het beste prestaties kunt ondersteunen, talent aan kunt trekken en productiviteit kunt verhogen.

7. Lever gepersonaliseerde services

Veel gebouwen lijken op elkaar – net als de manier waarop we lange tijd onze werkplekken gebruikt hebben. Daardoor konden FM’ers lange tijd een redelijk gestandaardiseerde service aanbieden. Dit zal in de toekomst zeker veranderen. Richt u daarbij op het creëren van gepersonaliseerde services die de nieuwe manieren van werken ondersteunen.