Laura de la Mar dacht dat de flinke investering die ze had ingezet voor de workshop het gewenste effect zou hebben. Een week later bleek er weinig veranderd, nog steeds het oude ongastvrije gedrag, aldus De la Mar.
Na veel slechte ervaringen heeft ze zich verdiept in deze gastvrijheidstraining. ‘Toch zie ik nog veel trainers een lezing, presentatie, training of workshop geven, waarvan ik denk: zonde van het geld’, aldus De la Mar.
In de blog ‘Waarom (de meeste) gastvrijheidstrainingen geen effect hebben’ bespreekt De la Mar vijf valkuilen en tips om te zorgen dat medewerkers écht ander gedrag gaan vertonen na een gastvrijheidstraining:
1. Gastvrijheid is een containerbegrip
Vaak worden de trainingen gegeven zonder duidelijke focus. Het begrip moet concreet omschreven worden, alleen dan beseft de werknemer wat het doel is van de training. Ook de focus ‘de gast een warm welkom geven’ is te abstract volgens De la Mar. Zij stelt voor speerpunten te kiezen zoals bijvoorbeeld; ‘binnen 7 seconden de gast vriendelijke begroeten’. Focus je op de punten waar winst uit te halen valt. Niet op de punten die al goed gaan.
2. Gastvrijheid is geen trucje
Veel trainingen richten zich op kennis en vaardigheden aanleren. Op deze manier krijg je mensen die een trucje uitvoeren, geen daadwerkelijke passie maar een glimlach die moet, aldus De la Mar. ‘Echt gastvrijheid is passiegedreven en gaat veel verder dan kennis en vaardigheden. Er is motivatie, gebruikmaking van kernkwaliteit, zelfkennis én passie bij nodig’.
3. Van extrinsieke motivatie naar intrinsieke motivatie
Er zijn twee uitdagingen bij een gastvrijheid training; (1) Gastvrijheid is in veel branches niet direct een urgentie. (2) Daarnaast ‘lijdt’ 98 procent van de mensen aan gastvrijheidsarrogantie; men vindt zichzelf gastvrij. Volgens De la Mar is het net als stoppen met roken, zonder motivatie blijf je in oude gedragspatronen vallen. Het ‘oude’ gedrag is makkelijk en kost minder moeite. Er moet daarom externe motivatie én intrinsieke motivatie zijn om uiteindelijke de positieve energie te verkrijgen die voortkomt uit succesvolle gastheerschap.
4. Een leuke trainer is nog geen goede trainer
De trainingen die je confronteren, je blinde vlek blootleggen en waarbij je persoonlijke feedback krijgt, die blijven hangen. Het gaat er als trainer niet om leuk of aardig gevonden te worden, Het is niet de bedoeling dat de trainer de manager/opdrachtgever te vriend wil houden en daardoor de belemmerende factoren die deze vormen niet aanpak. ‘De leidinggevende is de grootste cultuurdrager in een team en heeft daarom altijd een rol in het ‘probleem’,’ stelt De la Mar. Zoek je naar een inspirator of een trainer die duurzame veranderingen op de werkplek kan creëren?
5. Het echte leren gebeurt niet in een vergaderruimte, maar op de werkplek
‘Hoe goed je training ook is, de deelnemer moet ondersteund worden bij de transfer, het toepassen van het geleerde in de praktijk’. Het kost gemiddelde 40 dagen op gedragspatronen te doorbreken, het gaat dus om oefenen en doen. Als u wilt dat de werknemers het gedrag vol houden hebben mensen feedback, aandacht, waardering, reflectie, aanmoediging en succeservaring nodig.