Forbes-auteur Dan Schawbel komt met onderstaande lijst met trends voor 2017 op basis van gesprekken met honderden HR-verantwoordelijken, medewerkers op de werkvloer, online surveys en secundair bronnenmateriaal.
1. Meer focus op beleving van medewerkers
De muren tussen HR, marketing en klantenservice worden afgebroken: de beleving – ‘experience’ – van bestaande en nieuw aan te trekken medewerkers staat centraal. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 70 procent van de sollicitanten met een slechte ‘candidate experience’ dit deelt op vergelijkingssites van werkgevers (zoals bijvoorbeeld Glassdoor). Dit heeft vervolgens ook negatieve invloed op deze groep mensen vanuit klantoogpunt. Niet vreemd dus dat HR flink investeert in de ‘employee experience’ via opleidingen (56%), verbetering van de werkomgeving (51%) en beloning (47%).
2. Opkomst van de ‘blended workforce’
Projectmatig werken en de toegenomen inzet van freelancers leidt tot een hybride werkomgeving. Steeds in wisselende teamsamenstellingen kunnen werken wordt tot norm verheven. Hoe faciliteer je dit met een passende werkomgeving? Iets om over na te denken én in te investeren de komende tijd.
3. Teams in plaats van personen
Organisaties leggen steeds meer de nadruk op teamwork (in plaats van individuele prestaties), omdat zij hiermee het verschil kunnen maken in een sterk concurrerende markt. Millennials en medewerkers van de Generatie Z (geboren na 1992) zijn gewend om in teamverband te opereren en verwachten dit dus ook op hun werk. Men wil Agile kunnen werken en dat heeft weer impact op de inrichting van de werkplek.
4. Workplace wellness: een gezonde werkomgeving
Verzuim en werkstress kosten organisaties wereldwijd bakken met geld. Een effectief HR-beleid in combinatie met een gezonde werkomgeving kan dit helpen voorkomen. Voor instromend toptalent is dit zelfs een hygiënefactor.
5. Doorbraak van Virtual Reality
De hype rondom Pokémon Go en de introductie van de Oculus vormen al een voorproefje van wat ons te wachten staat op het gebied van Virtual en Augmented Reality. Verschillende organisaties zetten VR al in voor recruitment-doeleinden en het is ook steeds vaker mogelijk om virtueel een kijkje te nemen in een gebouw van een potentiële werkgever. Ook voor trainingsdoeleinden en bij teamoverleg biedt het oneindig veel mogelijkheden. Iets om in de gaten te houden nu de technologie achter VR steeds betaalbaarder wordt!