Organisaties in Nederland kunnen het potentieel van hun medewerkers veel beter benutten. Slechts 12% van de medewerkers in Nederland geeft aan dat de werkgever het beste uit hen haalt. Deze medewerkers werken bij topperformers. Het zijn die organisaties die de basis meer dan op orde hebben en medewerkers succesvol verbinden met waar de organisatie voor staat en gaat. Dit meldt Integron n.a.v. hun jaarlijkse werkbelevingsonderzoek onder 4000 werkenden.

Bijna 40% van de werkenden werkt bij een werkgever die niet of nauwelijks het beste uit hun medewerkers weet te halen. Het deel van de medewerkers dat hun organisatie als werkgever in sterke mate aanbeveelt blijft steken op 19%. Daar staat tegenover dat 33% dit in zwakke mate of niet doet.

Loyaliteit

Ook blijkt uit het onderzoek dat 28% van de werknemers van plan is om in het komende jaar te solliciteren naar een baan bij een andere organisatie. Net als bij de intentie om de werkgever aan te bevelen is er een grote groep die te verleiden is met een baanaanbod dat gelijk is aan hetgeen de medewerker nu heeft. Twee op de vijf werkenden kiest voor die nieuwe baan.

Mogelijk is de ervaring van werkdruk een verklarende factor voor het beperkt ontsluiten van medewerkerpotentieel aldus de onderzoekers. Bijna een derde (32%) geeft aan dat de werkdruk te hoog is. Bij medewerkers die ouder worden en langer in dienst zijn is het niveau van werkdruk nog hoger.

Daling tevredenheid

De gemiddelde tevredenheid van werkend Nederland is een 6.7. Dit wijst op een daling van tevredenheid, want in 2016 was deze score nog 7.0. Onder de dalingen die deze trend veroorzaken, zijn het werkplezier en de voldoening die men uit werk haalt. Volgens Integron-directeur Stephan van Gelder kan de gemiddelde werkgever veel leren van de topperformers, omdat medewerkers zich daar meer verbonden voelen met de koers van de organisatie, betere communicatie en samenwerking ervaren en waardering van de leidinggevende krijgen. Meer en meer organisaties begrijpen dat de basis op orde moet zijn om het collectief presteren naar een hoger niveau te brengen aldus Van Gelder.