In het Verenigd Koninkrijk kunnen werknemers op kantoor over 9,6 vierkante meter per persoon beschikken. Dat is te weinig, volgens het rapport ‘The Future of UK Office Densities‘ van de British Council for Offices (BCO), een organisatie die de belangen behartigt van iedereen die kantoren in het Verenigd Koninkrijk gebruikt, ontwerpt, bouwt, bezit of beheert.
Prettiger en schoner
Veel voorkomende problemen op de werkplek, zoals drukte en geluidsoverlast, worden verminderd als de kantoren iets ruimer worden ingedeeld. Bovendien is de koolstofuitstoot lager: een kantoor met een hoge concentratie van mensen vereist extra mechanische, elektrische en sanitaire systemen waardoor de in het gebouw verwerkte koolstof en het energieverbruik toenemen.
Het belang van 10-12m² per persoon wordt door enkele trends sinds de coronacrisis vergroot. Denk aan de toegenomen behoefte aan ruimtes om gemeenschappelijk activiteiten te kunnen ontplooien en aan ontspanningsruimtes. Ondanks het toegenomen thuiswerken en de wisselende bezettingsgraden – meestal met pieken in het midden van de week en dalen op andere dagen – neemt de noodzaak tot meer kantoorruimte dus toe.
Althans in het Verenigd Koninkrijk, waar mensen volgens het rapport bijzonder dicht op elkaar zitten – veel dichter dan elders in Noord-Europa gebruikelijk is.